БЕОградска аванТУРА – гимназијалци истражују престоницу за нас
ПОДЕЛИ
Ова година је по много чему посебна и другачија од осталих, испуњена променама, другачијим навикама али и сталном мењању наших планова. Ипак, чини нам се да се једна позитивна ствар издваја, а то је прилика да додатно упознамо Србију, што је искористио велики број људи путовањима у разне крајеве наше земље.
Ми смо покушали да вам помогнемо кроз наше практичне ПДФ водиче на сајту Србија као инспирација, али постоји још једна занимљива и несвакидашња екипа чији рад може да вам послужи да истражите престоницу Србије, Београд. „БЕОградска аванТУРА“ је пројекат који су заједно радили професори и гимназијалци и кроз свој рад нам приказали тајне Београда. Шта је све урађено, колико и како су гимназијалци били укључени у цео процес, какви су коментари родитеља и корисника, причали смо са менаџерком пројекта, Мајом Кесников.
Када се оде на сајт beotura.edukacija21.com пише: „ДОБРО ДОШЛИ У БЕОградску аванТУРУ. Ми смо гимназијалци и истражујемо град за вас“ – шта то значи и шта можемо да очекујемо?
Наша идеја је била да истражујемо културну баштину града, и то уједно представља занимљиву авантуру, београдску авантуру која вас води кроз различите историјске епохе и разнородне културе којима је наш град богат, а које не само да нису истражене, него често нисмо знали ни да постоје. Након сваког истраживачког задатка осетимо се као да смо се вратили са путовања са непознате дестинације, а наши задаци су попут путописа. Наш истраживачки тим се шири и расте, прикључују нам се нови чланови, и у будућности можете да очекујете још обрађених тема и локација, али и једну ексклузиву, а то је покретање апликације. Управо ова апликација ће омогућити свим корисницима да боље упознају Београд и проживе лепу и интересантну авантуру.
Наравно, разговарали смо и са ученицама које су биле део овог пројекта, а Ана Сарић и Ана Серафијановић су нам рекле да су им најзанимљивији били обиласци града током којих су могли да обиђу велелепне и културно-историјске важне грађевине.
На овом пројекту су заједно радили професори и ученици, али све туре и материјали су дело ученика? Колико дуго су радили на томе и које су (домаће) задатке морали да одраде како би цео сајт и понуда изгледали овако данас?
Овај пројекат је посебан, јер сви учесниници имају своје улоге и задатке, и ученици и наставници-ментори сарађају у пројектном тиму као партнери. Традиционалне улоге наставника-учитеља на овом пројекту нису примарне, већ сви заједно учимо и делимо своја знања и искуства. Ученици су имали улоге координатора тимова, администратора сајта, фотографа, дрон оператора, софтвер инжењера, дизејнера и аутора текстова. То су одговрне улоге и задаци које су наши ученици изнели веома одговорно, о чему сведочи и резута рада, односно сајт. Колегиница Лидија Жупанић Шуица и ја смо углавном пружале логистичку подршку, али је сајт као резултат пројекта у највећој мери дело наших ученика. Са радом смо почели крајем 2019 године када смо оформили тим заитересованих ученика за рад на пројекту.
Већ у фебруару смо почели да обилазимо локације у Београду, прикупљамо материјале у виду фотографија и бавимо се истраживањем. Помогли су нам кустоси на самим локација, што кроз њихова излагања, али и са додатним материјалима, монографијама и сл. Када је почео карантин услед пандемије Ковида 19, повезали смо се преко друшвених мрежа и цео период карантина вредно смо радили на покретању сајта, који је до јуна добио коначну форму.
Пројекат, попут наше платформе за домаћи туризам „Србија као инспирација“, открива неке скривене драгуље града Београда, али и отвара приватне архиве… Како сте уопште дошли на идеју да направите овако нешто?
Београд представља непресушну инспирацију. Пошто нисам Београђанка по рођењу, непрестано сам истраживала са жељом да што боље упознам град у којем живим и та жеља се просто пренела и у посао који радим. Знате како, ученици напросто препознају кад имате посебна интересовања и то буде „пелцер“ и за њих. У дугогодишењем раду са ученицима имале смо прилику да чујемо много занимљивих личних прича о прецима наших ученика. Мислили смо да би било сјајно да и други имају прилику да сазнају, па смо позвали ученике да заједно са родитељима истраже личне архиве и пронађу личности чије биографије морају да се забележе.
Када је у питању сарадња између ученика и професора, обе ученице Ане (Сарић и Серафијановић) су нам рекле:
„Сарадња са наставницама је била веома добра, оне су те које су нас подстицале и усмеравале. Такође, нове ствари сам могла да научим и од вршњака који су били у другим тимовима и бавили се другим историјским темама Београда. Сарађивати и бити у тиму са ученицима који имају слична интересовања и жеље, било ми је посебно задовољство.“
Ученицу Ану Сарић смо питали и зашто се прикључила оваквом пројекту, да ли је то била само једна ваннаставна активности или можда нешто више?
Прикључила сам се овом пројекту управо због чињенице да свој град, као и његове знаменитости, не познајем најбоље. Овај пројекат дефинитивно видим као прилику кроз коју сам научила доста ствари о Београду. Многи Београђани нису свесни колико је град у коме живе леп и богат историјом.
Зашто би сви гимназијалци и ученици требало да учествују у оваквим пројектима, рекла нам је ученица Ана Серафијановић?
Сигурно бих препоручила вршњацима овакав тип пројекта због тога што се, поред много знања, стиче и искуство за које сматрам да би свакој младој особи могло бити корисно у будућности .