Hola systems: Srpski intelektualci koji čuvaju svet u doba pandemije

Kategorije: InovacijeObjavljeno: 22.11.2020.0,7 min za čitanje
PODELI

Ukoliko ste se šetali u prethodnom periodu, naravno poštujući sve sigurnosne mere, da li ste možda primetili na nekim lokacijama crno-beli veliki beskontaktni merač temperature gde, takođe, možete i dezinfikovati ruke?

 

Izgledaju baš svetski i postavljeni su širom Srbije, u Nišu, Beogradu, Leskovcu, Paraćinu, ali na primer i na 11 lokacija u Parizu. To su proizvodi naše, srpske, domaće mlade kompanije Hola systems.

 

Iako postoji samo godinu i po dana Hola systems je kao mlada startap kompanija uspela da postigne zavidne rezultate i primetan uspeh na tržištu. Kada je nastupila pandemija, imali su hitan zadatak da malo promene i prilagode svoj smer razvoja, i u tome su uspeli. Razgovarali smo sa njima o izazovima na putu i kako bismo predstavili još jedan svetao primer srpske privrede.

Hola systems postoji samo godino i po dana, ali su vaši uređaji rasprostranjeni širom Srbije, u raznim evropskim zemljama poput Nemačke i Mađarske, na 11 lokacija u Parizu, ali se Hola može koristiti i u Dubaiju. Kako ste uspeli da postignete ovakav uspeh za tako kratak period?

 

Rekli bismo da je ključ u tome što smo ponudili tržištu pravo rešenje u pravo vreme. Kada imate priliku da svoje inovativne ideje i projekte pretočite u proizvode koji odgovaraju aktuelnim tržišnim potrebama onda je to dobitna kombinacija. Svakako da inovativnost, kreativnost, brzina i prilagodljivost igraju veliku ulogu. Mi smo mlada firma u svakom smislu te reči – i po dužini postojanja i po timu koji okupljamo a koji čine mladi kreativni ljudi koji rade na razvoju informacionih tehnologija i proizvodnji interaktivnih uređaja. Okupili smo elektroničare, inžinjere, grafičke dizajnere, ekonomiste, koji imaju istu viziju i zajedno čine tim koji stvara inovacije.

Krenuli ste preko interaktivnih kioska i displeja, a sada vam je fokus na beskontaktnim uređajima za merenje temperature i dezinfekciju ruku. Koliko je bilo teško preorijentisati svoje poslovanje tako brzo?

 

Celu priču smo pokrenuli na ideji interaktivnih touch uređaja iz čega su proizašli prvi proizvodi u vidu kioska i displeja sa ekranima osetljivim na dodir koji primenu nalaze u objektima i prostorima sa velikim prometom ljudi, kako komercionalnog tako i institucionalnog tipa, jer im je osnovna funkcija informisanje i prezentacija. Onda je nastupila pandemija kovid-19 u čijem je suzbijanju jedna od ključnih mera “što manje kontakata”.

 

Tako smo brzo došli na ideju da, u skladu sa aktuelnim izazovima i potrebama tržišta, touch sisteme zamenimo beskontaktnim i razvijemo proizvode koji bi svoju primenu takođe našli u objektima sa velikom cirkulacijom ljudi, samo ovog puta u funkciji prevencije i zaštite. Dakle suština je ista – digitalni interaktivni uređaji u službi velikog broja ljudi na visokoprometnim lokacijama, samo sada umesto touch-a dolaze beskontaktni sistemi a umesto informativne preventivna funkcija.

 

Međutim, u tehničkom smislu radi se o potpuno različitim uređajima sa različitim kućištima, softverima, elektronikom i mehanikom, tako da se moralo raditi na razvoju kompletno novog projekta i prototipa, ali ne uobičajenim razvojnim putem već uz vremensko ograničenje što je predstavljalo veliku poteškoću i izazov.

Vaš digitalni pult za beskontaktno merenje temperature i dezinfekciju rukunastao je u okviru javnog pozivaFonda za inovacionu delatnostiMinistarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (MPNTR)za suzbijanje uticaja pandemije kovida 19. Specifično doba epidemije traži specifična rešenja – koliko ste brzo morali da radite i pripremite proizvod?

 

Kada je Fond za inovacionu delatnost sa MPNTR raspisao hitan poziv za projekte i inovativna rešenja koja imaju za cilj suzbijanje efekata pandemije kovid-19, prijavili smo se sa idejom koju smo isto tako hitno morali i da realizujemo. Naša ideja našla se među 12 odabranih kreativnih rešenja i veoma brzo trebalo je pretočiti je u realan projekat odnosno u našem slučaju konkretan proizvod.

 

Pretežno radeći od kuće, u otežanim uslovima na tržištu usled pandemije i izolacije, krenuli smo u realizaciju projekta – od uvoza određenih komponenti, što je u tom trenutku predstavljalo veliki izazov i rizik, preko razrade elektronike i softvera, studijskog snimanja glasovnih poruka, mehaničkih nacrta, dizajna i izrade kućišta, do konačnog sklapanja uređaja.

 

Za razliku od uobičajenog razvojnog toga ovakvog tipa projekta, sada nije bilo vremena za kasnije rešavanje potencijalnih problema i nedostataka već je trebalo odmah ponuditi kompletno rešenje. Danonoćnim radom uspeli smo da razvijemo prototip uređaja za mesec ipo dana i uskoro ga ponudimo tržištu kao kompletan sertifikovan proizvod.

Vaša ideja je da se termalni put koristi u fabrikama, kompanijama, zdravstvenim centrima, javnim institucijama i ostalim objektima u kojima se moraju zaštititi korisnici i posetioci. Kako napredujete na tom polju i u koliko institucija i kompanija možemo videti Hola proizvode sa, pretpostavljamo, zadovoljnim korisnicima?

 

Termalni pult je jako brzo našao put do svojih korisnika, još dok je bio u fazi razvoja počeli smo da dobijamo veliki broj upita. Interesovanje su iskazivale kako domaće tako i strane kompanije.

 

Ideja jeste bila da se uređaj instalira prvenstveno u objektima u kojima se moraju zaštititi i zaposleni i posetioci jer se instalira na ulazu i time obezbeđuje automatsku kontrolu telesne temperature osoba koje u objekat ulaze kao i dezinfekciju ruku u cilju sprečavanja širenja zaraznih bolesti.

 

Upravo u takvim sistemima i okruženjima je uređaj uglavnom i našao primenu. Na domaćem tržištu veliki broj kompanija i ustanova kao što su Philip Morris, CRH cementara, Desing, Falke, Dipos, E-reciklaža, Hemofarm, Hutchinson, Viši sud u Somboru, Institut za lečenje i rehabilitaciju Niška Banja i drugi, postali su vlasnici i korisnici ovakvih uređaja time pokazujući visok stepen odgovornosti prema svojim zaposlenima i korisnicima.

 

Uređaj je konstruisan po standardima evropskog tržišta i sertifikovan “CE” oznakom te se kao takav do sada distribuirao u više evropskih zemalja: Francuska, Nemačka, Mađarska, Austrija, Makedonija, pa čak i na drugim kontinentima poput Alžira i UAE. A nekoliko uređaja za dezinfekciju smo i donirali vrtićima i školama.

Specijalizovani ste za razvoj informacionih tehnologija i proizvodnju interaktivnih uređaja kojih do sada imate čak šest. Kako ste uopšte došli na ideju da se upustite u ovo tržište koje već ima veliki broj takmaca?

 

Glavna oblast rada su nam hardverska i softverska rešenja. Za sada smo razvili dve linije proizvoda – Hola interactive touch i defense. Prva linija proizvoda nastala je iz želje da tržištu ponudimo inovativni domaći proizvod sa kompletnim rešenjem. Dok se na tržištu naprednih zemalja mogu na svakom koraku naći proizvodi ovakvih namena, kod nas nije postojala slična proizvodnja. Tako smo najpre razvili interaktivni kiosk sa ekranom od 43” uz istovremeni razvoj aplikacija i prezentacija za ovakvu vrstu uređaja.

 

S obzirom na to da je naše tržište nepoverljivo i teže prihvata inovacije poput ove, bilo je potrebno potencijalnim kupcima staviti do znanja da ovakav uređaj može unaprediti njihovo poslovanje i rešiti neke od problema sa kojima se njihovi korisnici susreću, kao i to da je prednost kupiti ovakav domaći proizvod u odnosu na uvozne koji su dosta skuplji, bez integrisanih kastomizovanih aplikacija i sa kompleksnijim održavanjem i servisiranjem u odnosu na naše uređaje.

 

Ubrzo smo razvili interaktivni displej sa ekranom od 32” sa prepoznatljivim postoljem i rešenje za spoljni interaktivni kiosk sa ekranom od 49” koji je prilagođen za upotrebu na otvorenom prostoru i za razliku od ostalih uređaja koji su indoor rešenja jedino je outdoor rešenje jer je konstruisan za radnu temperaturu -40 do +50 stepeni, sa antivandal staklom i dodatnom zaštitom od korozije i vremenskih uticaja.

 

Druga linija proizvoda nastala je, kao što smo već pomenuli, iz aktuelnih potreba tržišta kao brzo, lako i nenametljivo rešenje da se ispoštuju sve mere prevencije, zaštite i zakonske regulative i da se olakša proces rada bez dodatnog angažovanja ljudstva i samim tim dodatnih troškova. I čini se da je tržište, iz istih tih trenutnih potreba i neophodnosti, brže i lakše prihvatilo ovu vrstu proizvoda. U ponudi su uređaj koji služi samo za beskontaktnu dezinfekciju ruku kao i uređaj koji pored dezinfekcije omogućava i beskontaktno merene telesne temperature.

Nedavno ste se presilili i u nove prostorije u Naučno-tehnološkom parku Niš. Kakav je osećaj kada pogledate par koraka unazad i vidite šta ste sve postigli za ovako kratko vreme, ali i kada pomislite šta vas tek čeka?

 

Svakako je u relativno kratkom vremenskom roku postignut veliki pomak u razvojnom procesu same kompanije i inovativnih proizvoda. Uzročno-posledično se sa razvojem novih uređaja radilo i na kadrovskom jačanju kompanije i osmišljavanju dalje strategije poslovanja i stvaranju uslova za razvoj novih projekata.

 

Saradnju sa Naučno tehnološkim parkomvidimo kao priliku za dalje napredovanje u oblasti razvoja i komercijalizacije inovacija kroz pružanje konsultativnih i savetodavnih usluga od strane stručnog osoblja NTP, umrežavanje i povezivanje sa drugim naučnoistraživačkim i inovacionim organizacijama i najzad kroz stvaranje prilika za ostvarivanje kontakata sa potencijalnim poslovnim partnerima i kupcima, i smatramo da takvu priliku svakako treba iskoristiti.

 

Dve inicijalne kapsule u razvoju naših inovativnih proizvoda i jesu bile upravo iskorišćene prilike u smislu sredstava dodeljenih od strane Fonda za inovacionu delatnost putem javnih poziva – prvu smo iskoristili za inicijalni razvoj interaktivnih touch uređaja a drugu za inicijalni razvoj beskontaktnih uređaja. To je za rezultat imalo upravo da za nekoliko koraka ubrzamo celokupni razvoj i sada budemo baš tu gde jesmo.

 

Čeka nas još dosta rada, ulaganja, poteškoća i borbe, ali to su dalji koraci koji su podrazumevani na putu napretka i razvoja. Već imamo u planu ozbiljne projekte čija realizacija zahteva malo više vremena, tako da ćemo posle ovog brzog startnog razvoja malo usporiti i istovremeno sa distribucijom već razvijenih proizvoda temeljno raditi na razvoju novih zahtevnijih projekata.

I, za kraj, kako baš to vaše iskustvo i poslovanje mogu i treba da budu primer novim mladim, kompanijama u nastajanju? Šta biste to vi rekli mladim, inovativnih i kreativnim ljudima koji su spremni da se uspuste u neke nove, preduzetničke vode?

 

Mladim inovatorima, i svim onima koji ulaze u svet u kome se stvara i kreira, ali i u kome se ne praštaju greške, želimo da prensemo da ih sve vreme vodi želja u volja kojom startuju.Da im se ne ugasi energija na prvoj nizbrdici već da nalaze načine da zaobiđu potencijalne probleme.

 

Kao tim je lakše uspeti i taj tim je spoj svih kvaliteta udruženih da uspeju. Energija koju emituju je srazmerno jednaka energiji koja će im se vratiti. Mnogo je potrebno odricanja i truda ali se trud nagradi i taj uspeh nema cenu.Želimo svima puno sreće i naša vizija je da se jednog dana nađemo takvim ljudima i pomognemo koliko možemo iskustvom i savetima.

 

 

 

Razgovarali smo sa Ivanom Gocić, saradnicom za administrativne i logističke poslove firme i sa Draganom Miljkovićem, direktorom (CEO) firme