Hola systems: Српски интелектуалци који чувају свет у доба пандемије

Категорије: ИновацијеОбјављено: 22.11.2020.0,7 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

Уколико сте се шетали у претходном периоду, наравно поштујући све сигурносне мере, да ли сте можда приметили на неким локацијама црно-бели велики бесконтактни мерач температуре где, такође, можете и дезинфиковати руке?

 

Изгледају баш светски и постављени су широм Србије, у Нишу, Београду, Лесковцу, Параћину, али на пример и на 11 локација у Паризу. То су производи наше, српске, домаће младе компаније Hola systems.

 

Иако постоји само годину и по дана Hola systems је као млада стартaп компанија успела да постигне завидне резултате и приметан успех на тржишту. Када је наступила пандемија, имали су хитан задатак да мало промене и прилагоде свој смер развоја, и у томе су успели. Разговарали смо са њима о изазовима на путу и како бисмо представили још један светао пример српске привреде.

Hola systems постоји само годино и по дана, али су ваши уређаји распрострањени широм Србије, у разним европским земљама попут Немачке и Мађарске, на 11 локација у Паризу, али се Hola може користити и у Дубаију. Како сте успели да постигнете овакав успех за тако кратак период?

 

Рекли бисмо да је кључ у томе што смо понудили тржишту право решење у право време. Када имате прилику да своје иновативне идеје и пројекте преточите у производе који одговарају актуелним тржишним потребама онда је то добитна комбинација. Свакако да иновативност, креативност, брзина и прилагодљивост играју велику улогу. Ми смо млада фирма у сваком смислу те речи – и по дужини постојања и по тиму који окупљамо а који чине млади креативни људи који раде на развоју информационих технологија и производњи интерактивних уређаја. Окупили смо електроничаре, инжињере, графичке дизајнере, економисте, који имају исту визију и заједно чине тим који ствара иновације.

Кренули сте преко интерактивних киоска и дисплеја, а сада вам је фокус на бесконтактним уређајима за мерење температуре и дезинфекцију руку. Колико је било тешко преоријентисати своје пословање тако брзо?

 

Целу причу смо покренули на идеји интерактивних touch уређаја из чега су произашли први производи у виду киоска и дисплеја са екранима осетљивим на додир који примену налазе у објектима и просторима са великим прометом људи, како комерционалног тако и институционалног типа, јер им је основна функција информисање и презентација. Онда је наступила пандемија ковид-19 у чијем је сузбијању једна од кључних мера “што мање контаката”.

 

Тако смо брзо дошли на идеју да, у складу са актуелним изазовима и потребама тржишта, touch системе заменимо бесконтактним и развијемо производе који би своју примену такође нашли у објектима са великом циркулацијом људи, само овог пута у функцији превенције и заштите. Дакле суштина је иста – дигитални интерактивни уређаји у служби великог броја људи на високопрометним локацијама, само сада уместо touch-а долазе бесконтактни системи а уместо информативне превентивна функција.

 

Међутим, у техничком смислу ради се о потпуно различитим уређајима са различитим кућиштима, софтверима, електроником и механиком, тако да се морало радити на развоју комплетно новог пројекта и прототипа, али не уобичајеним развојним путем већ уз временско ограничење што је представљало велику потешкоћу и изазов.

Ваш дигитални пулт за бесконтактно мерење температуре и дезинфекцију рукунастао је у оквиру јавног позива Фонда за иновациону делатност и Министарство просвете, науке и технолошког развоја (МПНТР) за сузбијање утицаја пандемије ковида 19. Специфично доба епидемије тражи специфична решења – колико сте брзо морали да радите и припремите производ?

 

Када је Фонд за иновациону делатност са МПНТР расписао хитан позив за пројекте и иновативна решења која имају за циљ сузбијање ефеката пандемије ковид-19, пријавили смо се са идејом коју смо исто тако хитно морали и да реализујемо. Наша идеја нашла се међу 12 одабраних креативних решења и веома брзо требало је преточити је у реалан пројекат односно у нашем случају конкретан производ.

 

Претежно радећи од куће, у отежаним условима на тржишту услед пандемије и изолације, кренули смо у реализацију пројекта – од увоза одређених компоненти, што је у том тренутку представљало велики изазов и ризик, преко разраде електронике и софтвера, студијског снимања гласовних порука, механичких нацрта, дизајна и израде кућишта, до коначног склапања уређаја.

 

За разлику од уобичајеног развојног тога оваквог типа пројекта, сада није било времена за касније решавање потенцијалних проблема и недостатака већ је требало одмах понудити комплетно решење. Даноноћним радом успели смо да развијемо прототип уређаја за месец ипо дана и ускоро га понудимо тржишту као комплетан сертификован производ.

Ваша идеја је да се термални пут користи у фабрикама, компанијама, здравственим центрима, јавним институцијама и осталим објектима у којима се морају заштитити корисници и посетиоци. Како напредујете на том пољу и у колико институција и компанија можемо видети Hola производе са, претпостављамо, задовољним корисницима?

 

Термални пулт је јако брзо нашао пут до својих корисника, још док је био у фази развоја почели смо да добијамо велики број упита. Интересовање су исказивале како домаће тако и стране компаније.

 

Идеја јесте била да се уређај инсталира првенствено у објектима у којима се морају заштитити и запослени и посетиоци јер се инсталира на улазу и тиме обезбеђује аутоматску контролу телесне температуре особа које у објекат улазе као и дезинфекцију руку у циљу спречавања ширења заразних болести.

 

Управо у таквим системима и окружењима је уређај углавном и нашао примену. На домаћем тржишту велики број компанија и установа као што су Philip Morris, CRH cementara, Desing, Falke, Dipos, E-reciklaža, Hemofarm, Hutchinson, Виши суд у Сомбору, Институт за лечење и рехабилитацију Нишка Бања и други, постали су власници и корисници оваквих уређаја тиме показујући висок степен одговорности према својим запосленима и корисницима.

 

Уређај је конструисан по стандардима европског тржишта и сертификован “CЕ” ознаком те се као такав до сада дистрибуирао у више европских земаља: Француска, Немачка, Мађарска, Аустрија, Македонија, па чак и на другим континентима попут Алжира и УАЕ. А неколико уређаја за дезинфекцију смо и донирали вртићима и школама.

Специјализовани сте за развој информационих технологија и производњу интерактивних уређаја којих до сада имате чак шест. Како сте уопште дошли на идеју да се упустите у ово тржиште које већ има велики број такмаца?

 

Главна област рада су нам хардверска и софтверска решења. За сада смо развили две линије производа – Hola interactive touch i defense. Прва линија производа настала је из жеље да тржишту понудимо иновативни домаћи производ са комплетним решењем. Док се на тржишту напредних земаља могу на сваком кораку наћи производи оваквих намена, код нас није постојала слична производња. Тако смо најпре развили интерактивни киоск са екраном од 43” уз истовремени развој апликација и презентација за овакву врсту уређаја.

 

С обзиром на то да је наше тржиште неповерљиво и теже прихвата иновације попут ове, било је потребно потенцијалним купцима ставити до знања да овакав уређај може унапредити њихово пословање и решити неке од проблема са којима се њихови корисници сусрећу, као и то да је предност купити овакав домаћи производ у односу на увозне који су доста скупљи, без интегрисаних кастомизованих апликација и са комплекснијим одржавањем и сервисирањем у односу на наше уређаје.

 

Убрзо смо развили интерактивни дисплеј са екраном од 32” са препознатљивим постољем и решење за спољни интерактивни киоск са екраном од 49” који је прилагођен за употребу на отвореном простору и за разлику од осталих уређаја који су indoor решења једино је outdoor решење јер је конструисан за радну температуру -40 до +50 степени, са антивандал стаклом и додатном заштитом од корозије и временских утицаја.

 

Друга линија производа настала је, као што смо већ поменули, из актуелних потреба тржишта као брзо, лако и ненаметљиво решење да се испоштују све мере превенције, заштите и законске регулативе и да се олакша процес рада без додатног ангажовања људства и самим тим додатних трошкова. И чини се да је тржиште, из истих тих тренутних потреба и неопходности, брже и лакше прихватило ову врсту производа. У понуди су уређај који служи само за бесконтактну дезинфекцију руку као и уређај који поред дезинфекције омогућава и бесконтактно мерене телесне температуре.

Недавно сте се пресилили и у нове просторије у Научно-технолошком парку Ниш. Какав је осећај када погледате пар корака уназад и видите шта сте све постигли за овако кратко време, али и када помислите шта вас тек чека?

 

Свакако је у релативно кратком временском року постигнут велики помак у развојном процесу саме компаније и иновативних производа. Узрочно-последично се са развојем нових уређаја радило и на кадровском јачању компаније и осмишљавању даље стратегије пословања и стварању услова за развој нових пројеката.

 

Сарадњу са Научно технолошким парком видимо као прилику за даље напредовање у области развоја и комерцијализације иновација кроз пружање консултативних и саветодавних услуга од стране стручног особља НТП, умрежавање и повезивање са другим научноистраживачким и иновационим организацијама и најзад кроз стварање прилика за остваривање контаката са потенцијалним пословним партнерима и купцима, и сматрамо да такву прилику свакако треба искористити.

 

Две иницијалне капсуле у развоју наших иновативних производа и јесу биле управо искоришћене прилике у смислу средстава додељених од стране Фонда за иновациону делатност путем јавних позива – прву смо искористили за иницијални развој интерактивних тоуцх уређаја а другу за иницијални развој бесконтактних уређаја. То је за резултат имало управо да за неколико корака убрзамо целокупни развој и сада будемо баш ту где јесмо.

 

Чека нас још доста рада, улагања, потешкоћа и борбе, али то су даљи кораци који су подразумевани на путу напретка и развоја. Већ имамо у плану озбиљне пројекте чија реализација захтева мало више времена, тако да ћемо после овог брзог стартног развоја мало успорити и истовремено са дистрибуцијом већ развијених производа темељно радити на развоју нових захтевнијих пројеката.

И, за крај, како баш то ваше искуство и пословање могу и треба да буду пример новим младим, компанијама у настајању? Шта бисте то ви рекли младим, иновативних и креативним људима који су спремни да се успусте у неке нове, предузетничке воде?

 

Младим иноваторима, и свим онима који улазе у свет у коме се ствара и креира, али и у коме се не праштају грешке, желимо да пренсемо да их све време води жеља у воља којом стартују. Да им се не угаси енергија на првој низбрдици већ да налазе начине да заобиђу потенцијалне проблеме.

 

Као тим је лакше успети и тај тим је спој свих квалитета удружених да успеју. Енергија коју емитују је сразмерно једнака енергији која ће им се вратити. Много је потребно одрицања и труда али се труд награди и тај успех нема цену. Желимо свима пуно среће и наша визија је да се једног дана нађемо таквим људима и помогнемо колико можемо искуством и саветима.

 

 

 

Разговарали смо са Иваном Гоцић, сарадницом за административне и логистичке послове фирме и са Драганом Миљковићем, директором (CЕО) фирме