Srbija stvara muziku uz Evropsku prestonicu kulture

Kategorije: MuzikaObjavljeno: 26.11.2019.0 min za čitanje
PODELI

„On je književnik koji se bavi muzikom, a ja sam kompozitor koji se na neki način bavi poezijom. Zajednička nam je ljubav prema poeziji i muzici“ tako novosadski kantautor Nemanja Nešić vidi saradnju sa svojim kolegom Milošem Zupcem.

Dvojica Novosađana zaslužni za pokretanje značajnih festivala u gradu – Zubac za „Poeziku“ koja se održava skoro jednu deceniju, a Nešić za „Omladinski kantautorski festival“ koji je ove godine imao svoje prvo izdanje u okviru „Kaleidoskopa kulture“, 20. novembra su imali zajednički nastup u kulturnoj stanici Svilara.

Komentarišući novosadsku kantautorsku scenu, Zubac i Nešić kažu da su upravo festivali koje su pokrenuli pokazali da postoji mnogo talentovanih mladih ljudi koji imaju ambicije i žele time da se bave.

MILOŠ: Festival „Poezika“ je pokazao i svake godine ponovo pokazuje da imamo mnogo mladih ljudi koji stvaraju i koji mogu da postanu kantautori i kantautorke. Javljaju nam se svake godine iz cele nekadašnje Jugoslavije, naravno i iz Novog Sada nam šalju prijave. Jasno je da ima i talenta i želje da se stvara, treba im samo pružiti institucionalnu podršku, prostor, da izađu iz svojih soba i da se predstave ljudima.

NEMANJA: Jako mnogo mladih ljudi stvara muziku. Naš pilot projekat „Omladinski kantautorski festival“ i jeste zato pokrenut, da bismo podstakli mlade koji nemaju bend i teško da će ga okupiti, a imaju svoje pesme i sviraju ih kod kuće uz gitaru, klavir da ih dovedemo na naš festival. Vrlo bitan segment festivala su bile radionice gde su oni sa mladim bendom koji je oformljen zarad festivala stvarali pesme na licu mesta. Festival je pokazao da ima i u regionu dosta kantautora, pogotovo žena, čak možda i više nego muških u ovim mlađim generacijama, tako da je „Omladinski kantautorski festival“ predstavio dosta novih lica.

„Omladinski kantautorski festival“ bio je deo „Kaleidoskopa kulture“, programskog luka pokrenutog u okviru priprema Novog Sada za Evropsku prestonicu kulture. Kako Vam se čini to podizanje kulturnih kapaciteta grada?
NEMANJA: „Kaleidoskop kulture“ jeste dobra stvar zato što se u jednom skoncentrisanom vremenskom periodu na raznim lokacijama svašta dešava. Ja sam neko ko voli da pravi taj balans da se ne ode previše u nešto što je kvantitet, pa da gubimo na kvalitetu, što potencijalno može biti rizik kada je veliki broj programa. Međutim, kada pričamo o „Kaleidoskopu“ dobro je što postoji, jer se u tim programima iznedri nešto jako kvalitetno što vremenom može i samostalno da se plasira i planira kao proizvod ovog grada. Pored toga što smo dobri domaćini i prihvatamo ljude sa strane, Novi Sad mora da vodi računa i o svojim autorima i da im takođe pruža šansu.

Da li se, u tom smislu, uz više događaja u gradu, više i priča o kulturi i posvećuje pažnja? Menja li se nešto na tom planu?
MILOŠ: Razgovara se više svakako, zato što imamo i tu obavezu kao grad zbog Evropske prestonice kulture. Ta titula nosi dosta toga dobrog, nosi naravno i neke izazove, videćemo šta smo uradili kada prođe ta 2021. godina, jer mislim da je to važnije, kako će Novi Sad da postoji i živi posle toga. Kada govorimo o novosadskoj publici, ona je najviše otvorena i srdačna za one koje dolaze sa strane i to je potpuno prirodno, isto kao i kada ja sviram u Sarajevu, Mostaru, Zagrebu, to je drugačija vrsta emocije.

Ostalo je manje od dve godine do momenta kada će Novi Sad biti Evropska prestonica kulture. Kako vi vidite pripreme?
NEMANJA: Mislim da će to što je Novi Sad dobio tu titulu omogućiti da se kroz razne projekte vide nova lica. Možda nam malo fali savremene klasike, koja se u svetu dosta forsira, takvi projekti su meni lično zanimljivi, kao kompozitoru. Opet koncert na Bulevaru Mihajla Pupina, gde dođe mnogo ljudi, gde ima onih koji nemaju priliku da često slušaju klasičnu muziku, pogotovo ne na takvoj, atraktivnoj lokaciji, gde sve izgleda lepše i bolje, to je dobro. Ipak, ja sam dosta kritičan i uvek kažem da to može još bolje, ali je dobro što se sve to dešava i bilo bi mi žao da je samo 2021. godina razlog što se Novi Sad ovako „probudio“, nadam se da će se sve to nastaviti i nakon te godine.

MILOŠ: Mnogo je događaja. Ljudi koji se bave kulturom u Novom Sadu verujem da daju sve od sebe i znam neke pripreme onih koji se zaista trude. Bojim se samo da mnogo događaja može dovesti do zasićenja, jer ljudi nekad nemaju potrebu nešto da vide ili dožive, što je velika šteta i mislim da je tu, u današnje vreme, problem u internetu. Mnogo ljudi konzumira umetnost na nivou informacije, a ne na nivou iskustva i oni će iz svojih soba „lajkovati“ neku izložbu, ali neće zaista otići po to iskustvo. To je problem i voleo bih da u tom smislu ljudi svesnije i svedenije koriste internet.

U poslednjih godinu dana otvorile su se dve kulturne stanice, u jednoj od njih je i vaš koncert, a planirani su i drugi prostori za kulturu u gradu. Kako to vidite?
NEMANJA: Meni se sve to jako dopada. Kulturna stanica Svilara, Eđšeg, Kulturni centar Lab, to su dobri novi prostori. Novi Sad je uglavnom bio fokusiran na Kulturni centar grada koji ima svoj istorijat i razlog postojanja, kao što ima i Studio M, međutim primetio sam, kad sam držao koncerte, da mlađa publika recimo ne zna gde je Studio M, što je meni bilo potpuno neverovatno. Zato je dobro što sada imamo još više mogućnosti odnosno prostora za razne događaje. Ovde večeras u Svilari pomažemo i jednu humanitarnu akciju centra „Živeti uspravno“ za osobe sa invaliditetom, tako da na taj način i te ljude uključujemo u programe.

MILOŠ: Uživam u obe kulturne stanice. U Eđšeg redovno vodim svoje devojčice na predstave, tamo mi je prelepo, u Svilari volim da sviram. Svim srcem podržavam to što su ljudi ovde uradili, instrastrukturno, što su ovim prostorima promenili namenu i otvorili ih da budu kulturni prostori. Voleo bih da tako ostane i kad prođe titula Evropske prestonice kulture.