Марко Нектан: Нови Сад престоница културе у Србији, природно је да понесе и европску титулу

Категорије: УметностОбјављено: 07.11.2019.0,2 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

Визуелни уметник из Панчева, Марко Нектан, који се већ више од једне деценије бави перформансом и буто игром – савременим плесом који се развио у Јапану, својим наступом употпунио је овогодишњи Јапанско-српски фестивал филма који је први пут одржан у Новом Саду, у културној станици Свилара.

„Ми у Панчеву исто имамо једну стару фабрику Свилару која је заштићена и она архитектонски много лепо изгледа. Увек смо маштали шта можемо да урадимо од тога и онда дођемо овде где је неко ипак направио нешто од Свиларе. Ове године сам био и у престоници културе, у Пловдиву, у Бугарској и они су такође направили сличан концепт у неком старом простору, али, поредећи са тим, културна станица Свилара је прилично сређена и на прави начин приказује шта можемо да направимо од тих старих простора“, рекао је Нектан.

Поводом свог наступа у Новом Саду и титуле Европске престонице културе коју тај град чека 2021. године, уметник коментарише да је „Нови Сад већ престоница културе за Србију, па чак и за бившу Југославију и да је сасвим природно да понесе и европску титулу“

„Надам се да ће Нови Сад дати све од себе, не 100, него 200 посто културе било коме ко дође. Оно што ја приметим је да се отварају алтернативна места, културна места, односно да се обнављају неки стари простори и ту се види помак. Видим да долази доста страних уметника и да се на један другачији начин гледа на Нови Сад, не само на Егзит. Сматрам да није потребно много новца да би се нешто урадило, али барем да се отворе улице за културу и да се допусти уметницима да раде слободно, по мом мишљену то би била права престоница културе. Надам се да ће се завршити овако како је почело“, прича Нектан о свом виђењу Новог Сада као престонице културе. Као неко ко се већ готово 15 година бави перформансом и као један од зачетника буто игре у Србији, који иза себе има више од 300 осмишљених кореографија изведених у земљи и широм Европе, Нектан каже да је тешко говорити о независној уметничкој сцени у Србији, али да је стање боље у односу на раније.

Ја мислим да је сада много боља ситуација с обзиром на то да генерално има јако мало уметника и да ти уметници сада долазе до изражаја. Можда је раније била већа конкуренција и онда су људи остали без уметности, културе, без прогреса и они који сада прихватају тај посао морају много да раде, каже уметник, захваљујући ком ће, следеће године, једини буто камп у Европи бити баш у Србији.

 

Ове године смо организовали први велики буто камп Србији, код Сокобање, са 150 уметника бутоа из целог света, а како су, нажалост, укинути сви кампови и фестивали бутоа по Европи, следеће године једини ће се дешавати у Србији, таман у сусрет престоници културе. Лепо се то развија, појавиле су се нове групе, морам да се похвалим то су моји ученици, као и други уметници. Долазак Марине Абрамовић је иницирао оут-овање перформера и долазак страних перформера код нас тако да ја видим да, барем у културном смислу, ово иде и цвета. Мислим да је ово добро поднебље, с обзиром да смо на прекретници свега и да смо плодно тле да се развијају неке прогресивне уметности и култура генерално, рекао је Нектан.