KULTURA PODKASTA: Zbog čega volimo „naslednike radija“?

Kategorije: InovacijeObjavljeno: 09.05.2020.0,2 min za čitanje
PODELI

Prijatan i prodoran glas koji dopire iz zvučnika. Prigušeni šumovi, pažljivo izabrana pozadinska muzika ili čisti glasovi. Zanimnjiva tema… Idealno za popodnevni odmor, vožnju, šetnju. Čaroliju radija teško je nadmašiti, zar ne? S ovom konstatacijom sigurno se ne bi složila čak polovina Amerikanaca koji svakoga dana slušaju novu medijsku formu u ekspanziji. Neki ga zovu „naslednikom radija“, a neki „radio na odloženo“.

 

Termin podkast prvi put se javlja u tekstu Bena Hamerslija u britanskom Gardijanu 2004. godine, u kojem se navodi da je u pitanju oblik koji „kombinuje intimnost glasa, interaktivnost veb bloga i pogodnost mobilnosti mp3 fajlova“. Samo ime podkast izvedeno je od naziva uređaja kompanije Epl za slušanje muzike „iPod“ i reči „broadcast“.

 

Baš kao što je radio intimnija forma od teksta u štampanom izdanju novina ili magazina, tako je, kažu stručnjaci, podkast intimnija forma od teksta na nekom portalu ili blogu. Međutim, upravo njegova suštinska razlika u odnosu na tradicionalan radio ono je što ga čini toliko popularnim – mobilnost i slušanje na odloženo! Podkast je moguće slušati bilo gde, bilo kada, može da se prekine, pauzira, nastavi, preslušava više puta. Dakle, dok radio slušamo u realnom vremenu, podkast slušamo kada imamo vremena.

 

Epizode, sezone, bindžovanje…

Veoma slično kao u slučaju striminga i serija koje bindžujemo, podkast je sastavljen od epizoda, koje čak mogu da izlaze i u sezonama, i to kao intervju „jedan na jedan“ (The Tim Ferriss Show), više voditelja i više sagovornika (The Infinite Monkey Cage podkast BBC-a)  ali čak i kao reportaže (The Tipping Point).

Treba imati u vidu da su neki sadržaji dostupni samo preko iTunesa-a ili Gugl Podkasta-a, dok se drugi recimo nalaze na MixCloud-u, SoundCloud-u ili na sajtovima. Treći, pak imaju i video sadržaj, zbog čega ih je moguće istovremeno gledati i slušati preko YouTube-a.

Kada je reč o domaćim podkastima, spisak je podugačak. Ipak, izdvajamo nekoliko:

 

1. Remarker

Mediji koji, kako navode na svom portalu, odgovorno analizira činjenice, preispituje fenomene savremenog društva, brani demokratiju, slobodu izražavanja i pravo na kritiku, informiše i obrazuje nove generacije i podstiče upotrebu i razvoj novih tehnologija u oblasti medija. Podkast „Zadovoljstvo u tekstu“ projekat je koji se bavi pre svega odnosom društva i popularne kulture, a koju vodi Biljana Srbljanović, dramska spisateljica. Aktuelne knjige, serije, fenomeni, kulturni događaji.

 

2. Backwater Entrepreneur

Kreator ovog podkasta Željko Crnjaković stoji i iza Webinarium-a i Malih pobeda, ipak Backwater Entrepreneur podkast je namenjen preduzetnicima i biznisima koji rade na globalnom tržištu, a sadržaj je na engleskom jeziku. Teme se dotiču poslovanja iz zaista najrazličitijih aspekata – marketinga, pridobijanja pažnje, negovanja doslednosti. Kako piše na sajtu, namenjen je preduzetnicima, ljudima koji rade u kompanijama kao radnici ili poslodavci, i trudi se da im pruži alate koji će poboljšati način na koji razmišljaju, vode posao ili čak i život.

 

3. Tehnopolis

Interesuje vas svet tehnologije? Tu je Tehnopolis koji prati novitete u ovom svetu, a koji vodi i uređuje Ivan Jelić aktivista, novinar i zaljubljenik u tehnologiju, ekspert za online medije sa višegodišnjim iskustvom u razvoju digitalnih medijskih proizvoda i spajanju novih i tradicionalnih medija.

 

4. IT Serbia Podcast

Samostalni projekat sa ciljem promocije IT industrije i njenih učesnika na području Srbije i regiona, kao i aktivacije IT zajednice. Od gejminga do razvoja softvera, a ono što je izdvaja je to što je sadržaj dostupan i na srpskom i na engleskom jeziku.

 

U svako slučaju, predlažemo da posetite platformu Podcast.rs koja na sistematičan i tematski način okuplja domaće i regionalne podkaste.

 

Mediji oprezniji…

 

Na Samitu Globalne mreže urednika (Global Editors Network) 2019. godine, održanog u Atini, više puta je istaknuta ekspanzija podkasta. Ovaj trend svakako je najdalje otišao u SAD, ali je popularnost planetarna.

Iako mediji danas podkaste vide kao šansu za razvoj i dodatnu zaradu (i dalje veoma teško za zemlje van engleskog govornog područja), mediji u Srbiji i u regionu su dosta oprezniji. Većina ovdašnjih medija nude samo jedan podkast – proizvod, dok recimo mediji u SAD nude nekoliko – poznati autor, do specijalizovanih podkasta.

Iako se često smatra da je podkast alternativni mediji koji sluša samo specifična publika, da nema masovnost, statistika ukazuje drugačije. Samo u Americi u 2018. godini 12 miliona ljudi prvi put je slušalo podkast po prvi put, a svi slušaoci podkasta u proseku su slušali sedam epizoda nedeljno! Upravo je kompanija Epl potvrdila da na njenoj platformi za podkaste ima više od 550.000 aktivnih podkasta sa više od 18,5 miliona epizoda na više od 100 jezika.

 

Uključi i slušaj.

I još bolje: uključi, snimaj i stvaraj.