КУЛТУРА ПОДКАСТА: Због чега волимо „наследнике радија“?

Категорије: ИновацијеОбјављено: 09.05.2020.0,2 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

Пријатан и продоран глас који допире из звучника. Пригушени шумови, пажљиво изабрана позадинска музика или чисти гласови. Занимњива тема… Идеално за поподневни одмор, вожњу, шетњу. Чаролију радија тешко је надмашити, зар не? С овом констатацијом сигурно се не би сложила чак половина Американаца који свакога дана слушају нову медијску форму у експанзији. Неки га зову „наследником радија“, а неки „радио на одложено“.

 

Термин подкаст први пут се jaвља у тексту Бена Хамерслија у британском Гардијану 2004. године, у којем се наводи да је у питању облик који „комбинује интимност гласа, интерактивност веб блога и погодност мобилности mp3 фајлова“. Само име подкаст изведено је од назива уређаја компаније Епл за слушање музике „iPod“ и речи „broadcast“.

 

Баш као што је радио интимнија форма од текста у штампаном издању новина или магазина, тако је, кажу стручњаци, подкаст интимнија форма од текста на неком порталу или блогу. Међутим, управо његова суштинска разлика у односу на традиционалан радио оно је што га чини толико популарним – мобилност и слушање на одложено! Подкаст је могуће слушати било где, било када, може да се прекине, паузира, настави, преслушава више пута. Дакле, док радио слушамо у реалном времену, подкаст слушамо када имамо времена.

 

Епизоде, сезоне, бинџовање…

Веома слично као у случају стриминга и серија које бинџујемо, подкаст је састављен од епизода, које чак могу да излазе и у сезонама, и то као интервју „један на један“ (The Tim Ferriss Show), више водитеља и више саговорника (The Infinite Monkey Cage подкаст ББЦ-а)  али чак и као репортаже (The Tipping Point).

Треба имати у виду да су неки садржаји доступни само преко iTunesa-а или Гугл Подкаста-а, док се други рецимо налазе на MixCloud-у, SoundCloud-у или на сајтовима. Трећи, пак имају и видео садржај, због чега их је могуће истовремено гледати и слушати преко YouTube-a.

Када је реч о домаћим подкастима, списак је подугачак. Ипак, издвајамо неколико:

 

1. Ремаркер

Медији који, како наводе на свом порталу, одговорно анализира чињенице, преиспитује феномене савременог друштва, брани демократију, слободу изражавања и право на критику, информише и образује нове генерације и подстиче употребу и развој нових технологија у области медија. Подкаст „Задовољство у тексту“ пројекат је који се бави пре свега односом друштва и популарне културе, а коју води Биљана Србљановић, драмска списатељица. Актуелне књиге, серије, феномени, културни догађаји.

 

2. Backwater Entrepreneur

Креатор овог подкаста Жељко Црњаковић стоји и иза Webinarium-а и Малих победа, ипак Backwater Entrepreneur подкаст је намењен предузетницима и бизнисима који раде на глобалном тржишту, а садржај је на енглеском језику. Теме се дотичу пословања из заиста најразличитијих аспеката – маркетинга, придобијања пажње, неговања доследности. Како пише на сајту, намењен је предузетницима, људима који раде у компанијама као радници или послодавци, и труди се да им пружи алате који ће побољшати начин на који размишљају, воде посао или чак и живот.

 

3. Технополис

Интересује вас свет технологије? Ту је Технополис који прати новитете у овом свету, а који води и уређује Иван Јелић активиста, новинар и заљубљеник у технологију, експерт за онлине медије са вишегодишњим искуством у развоју дигиталних медијских производа и спајању нових и традиционалних медија.

 

4. IT Serbia Podcast

Сaмостални пројекат са циљем промоције ИТ индустрије и њених учесника на подручју Србије и региона, као и активације ИТ заједнице. Од гејминга до развоја софтвера, а оно што је издваја је то што је садржај доступан и на српском и на енглеском језику.

 

У свако случају, предлажемо да посетите платформу Podcast.rs која на систематичан и тематски начин окупља домаће и регионалне подкасте.

 

Медији опрезнији…

 

На Самиту Глобалне мреже уредника (Global Editors Network) 2019. године, одржаног у Атини, више пута је истакнута експанзија подкаста. Овај тренд свакако је најдаље отишао у САД, али је популарност планетарна.

Иако медији данас подкасте виде као шансу за развој и додатну зараду (и даље веома тешко за земље ван енглеског говорног подручја), медији у Србији и у региону су доста опрезнији. Већина овдашњих медија нуде само један подкаст – производ, док рецимо медији у САД нуде неколико – познати аутор, до специјализованих подкаста.

Иако се често сматра да је подкаст алтернативни медији који слуша само специфична публика, да нема масовност, статистика указује другачије. Само у Америци у 2018. години 12 милиона људи први пут је слушало подкаст по први пут, а сви слушаоци подкаста у просеку су слушали седам епизода недељно! Управо је компанија Епл потврдила да на њеној платформи за подкасте има више од 550.000 активних подкаста са више од 18,5 милиона епизода на више од 100 језика.

 

Укључи и слушај.

И још боље: укључи, снимај и стварај.