Сектор креативних индустрија и током пандемије остварио раст
ПОДЕЛИ
Делатности креативних индустрија у Србији чине више од седам одсто бруто друштвеног производа Србије (7,4 одсто према подацима за 2019. годину) и остварају континуиран раст, који само у последњих шест година износи чак 60 одсто, наводи се у извештају “Анализа економских ефеката сектора креативних индустрија на економију Србије” Економског факултета у Београду.
Кумулативни раст извоза сектора креативних индустрија, у периоду од 2014. до 2020. износи чак 51 одсто, док је у истом периоду укупна вредност оствареног извоза 346.8 милијарди динара. У истом периоду бруто додата вредност (БДВ) сектора креативних индустрија порастао је са 178 милијарди динара на 236 милијарди динара, тачније остварен је раст од 32%.
Упркос ефектима пандемије вируса COVID-19, који су мало успорили креативни сектор, ипак су резултати и даље изнад периода пре кризе – остварен је раст од 3.6 одсто.
“Импозантни економски резултати указују на раст и развој у сектору креативних индустрија, али и потенцијал који је тек могуће остварити. Разним мерама држава је у претходном периоду побољшала услове рада управо овог сектора, а има још простора за унапређење на чему и радимо континуирано. Посебно је важно да више од половине запослених у овом сектору чине млади од 20 до 45 година, високо образовани, док је проценат жена између 40 и 45 одсто,“ истакла је председница Владе Србије Ана Брнабић и додала:
„Осим тога, управо у овом сектору приметан је тренд децентрализације, али и велике међусекторске сарадње и бројних иновација, којима је Србија веома конкуретна на међународном тржишту. Управо то је наша велика прилика – да развојем креативних индустрија и подршком талентима, иноваторима, научницима – директно и на најбољи могући начин израдимо имиџ модерне Србије у свету. Због тога је и основана национална платформа „Србија ствара“, која делује као национални бренд модерне Србије, афирмишући и подстичући српску изузетност, иновативност и креативност“, закључила је председница Владе Републике Србије, Ана Брнабић.
На убрзан развој сектора креативних индустрија у Србији указује и пораст броја регистрованих привредних субјеката, које се баве неком од 80 делатности из сектора креативних индустрија, иновација и економија заснованих на знању, са 45 хиљада на више од 73 хиљаде субјеката, што представља раст од чак 62 одсто. Анализа показује да је највећи број правних лица основан у делатности рачунарског програмирања, индустрије развоја видео игара и производње аудиовизуеленог садржаја.
Уколико посматрамо само предузетнике у овом сектору, БДВ (бруто додата вредност) коју су је креирали порасла са 13 милијарди динара на 40 милијарди динара, односно невероватних 200 одсто, тј. скоро 3 пута. Број предузетника се удвостручио са 14 хиљада на 31 хиљаду предузетника, док је њихов укупни промет порастао за 55 милијарди динара, односно за 187%.
„Креативне индустрије су веома важне јер у први план стављају знање и информације, као најбитније ресурсе на којима савремене економије базирају свој развој и тако доприносе трансформацији ка друштву базираном на знању. У том контексту, креативне индустрије, поред креирања нових области, додају вредност традиционалним привредним делатностима и унапређују производну ефикасност, подижу квалитет производа који је сада више прилагођен захтевима савремених потрошача и коначно чине производе и услуге глобално доступним и конкурентним. Директан допринос креативних индустрија у Србији бележимо кроз економске утицаје на раст БДП Србије, али и раст запослености и извоза. Значајне стране инвестиције водећих глобалних компанија у Србији показале су да је наш производ већ препознат у свету“, каже доцент Економског факултета у Београду Игор Ковачевић.