Да ли сте упознали вашег новог помоћника у продавницама? IGIGI, светски, а наш
ПОДЕЛИ
„Здраво! Ја сам Igigi, твој помоћник.“ – овај поздрав вам је добро познат ако сте се већ срели са Игигијем у продавници. Такав сусрет се памти, јер Игиги није продавац или промотер на каквог сте навикли. Он је комуникативан, непосредан и не крије осећања. Насмеје се када га погледате, а растужи ако не обраћате пажњу на њега. Признаће вам да се „сморио“ након напорног дана и рећи ће вам ако га нешто стварно љути.
Он се труди да вас разуме, дели ваше бриге, надања и радости. Игиги је на вашој страни, увек покушава да вам улепша дан и да вам пружи корисне информације у вези куповине. Његов циљ је да постане ваш одани помоћник у сваком тренутку ће се трудити да оправда ваше поверење.
Маркетинг платформу IGIGI је развила млада српска компанија pygmyTITAN. Платформа представља нови, ефикасни канал за директну комуникацију са потрошачима на физичким местима продаје, али и алат за оптимизацију маркетинга и продаје на бази реалних података о понашању потрошача у објекту. Произвођачима робе широке потрошње и малопродајним ланцима Igigi платформа нуди напредне могућности маркетинга и аналитике које до данас биле доступне само у онлине трговини. Разговарали смо о томе са ко-оснивачима Витом Латиновић и Николом Ненадићем.
Подаци показују да је од почетка пандемије 54% потрошача променило стандардни режим куповине или пробало нове брендове. Колико и како се то одражава на пословање ваших клијената и где је ту простор да pygmyTITAN нађе своје „парче хлеба“, а нарочито у време када потрошачи имају невероватно много могућности за информисање о производима?
Пандемија је драматично утицала на промене у понашању потрошача. Постоји више разлога за то: брига за здравље, ограничења кретања, рад и школовање од куће, повећање незапослености, економска криза. Потрошач од пре годину дана и потрошач данас имају врло различите мотиве и логику. Последице промена у понашању потрошача су осетили сви актери у сектору малопродаје. Неки су добро прошли, али је на жалост већина осетила негативне последице.
Да би могли исправно да реагују на промене наши клијенти морају прво да их разумеју, да схвате шта се заиста дешава. Онима који се буду ослањали на старе алате и вештине, или који буду спроводили стратегију „покушаја и грешке“, за то ће требати неколико година, а толико времена немају.
>> Како је Igigi улазио у продавнице
Основна предност Igigi платформе је што нашим клијентима даје прилику за брзо разумевање промена у понашању потрошача, јер криза траје и још увек нисмо ушли у период „нове нормалности“. То је суштински разлог за повећани интерес клијената за нашу платформу од почетка пандемије. Можемо слободно рећи да нам актуелна криза погодује, што је чест случај са иновативним компанијама које мењају успостављене норме и начина рада. Сигурни смо да наше време тек долази.
Чињеница да потрошачи данас имају на располагању много више канала за информисање о производу, маркетинг менаџере ставља пред посебан изазов. С једне стране потребно је исправно дефинисати кључне групе потрошача и њихове мотиве, да би се изабрали одговарајући канали за промоцију и комуникацију, те одговарајућа порука. Са друге стране, повећање броја канала за информисање повећава значај физичког места продаје као места на коме се доноси одлука о куповини и на коме је могуће извршити суштинску утицај на потрошача.
Рекли сте да је Igigi платформа „незаобилазни алат за спровођење ’direct to consumer’ приступа маркетингу и продаји као услова за опстанак у новом добу трговине. На Igigi платформи је до данас забележено више од три и по милиона потрошачких сесија у продајним објектима. Колико сте задовољни досадашњим резултатима?
Када сте последњи пут као потрошач комуницирали са произвођачем производа који купујете у самопослузи? Када сте последњи пут оставили коментар или рекли шта мислите? Директна комуникација између произвођача и потрошача која је у онлајн свету нормална појава у физичким продавницама се не дешава. Наш циљ је управо да то стање променимо, да произвођачима омогућимо исплатив начин да успоставе однос са великим бројем потрошача – то је „direct to consumer“ приступ.
Изузетно смо задовољни резултатима које смо до сада постигли на терену. Искуство од три и по милиона потрошачких мисија потврђује поузданост и квалитет наше платформе. Наш типичан пројекат укључује најмање 100 хиљада потрошачких сесија. Сваки од пројеката које смо до сада имплементирали је значајно допринео разумевању понашања потрошача и помогао нашим клијентима да побољшају пословање. Није био редак случај да информације које прикупимо на терену у потпуности промене „слику“ коју произвођачи и малопродајни ланци имају о мотивима и понашању потрошача.
Igigi сензор користи технологије компјутерске визије и неуронских мрежа. Шта то значи и да ли можете мало да нам приближите процес функционисања?
Igigi функционише на бази напредних технологија развијених у последњих пет година, које омогућавају рачунарима да „виде“ и „разумеју“ окружење. Софтвер који Igigiju омогућава да комуницира са потрошачем је готово идентичан софтверу за аутономну вожњу у Тесла аутомобилу.
Оба софтвера користе неуралне мреже за интерпретацију сигнала из околине. Када станете испред Igigija, његова неурална мрежа детектује постојање особе, на исти начин као што софтвер у аутомобилу детектује постојање возила у суседној траци, саобраћајни знак или семафор. Неурална мрежа функционише слично као и људски мозак, дајући значење скупу информација које добија из околине.
Слично као и код људи, мрежа мора да „научи“ да препознаје информације које добија. Највећи изазов развоја софтвера као што је наш је управо тај процес „учења“ неуралне мреже.
Додатна погодност коришћења неуралних мрежа у нашем производу је што можемо гарантовати анонимност комуникације са потрошачем. Обрада сигнала из околине се врши унутар „мозга“ Igigija, па нико, чак ни ми као дизајнери система, не може знати ко је конкретно особа са којом Igigi „разговара“.
Шта бисте поставили као кључне вредности Igigi платформе за пословање ваших клијената?
Кључна вредност Igigi платформе је што омогућава оно што је донедавно сматрано немогућим: да на економски исплатив начин директно комуницирате са великим бројем потрошача на местима продаје и да истовремено добијете повратне информације о томе шта се заиста дешава на тим местима продаје.
Igigi суштински дигитализује физичко место продаје, полицу у продавници оплемењује функцијама које има wеб страница.
Igigi платформа мења правила игре, јер по први пут омогућава произвођачима и малопродајним ланцима да заиста разумеју понашање потрошача, да своје претпоставке провере на терену.
Кључна вредност за наше клијенте је драматично побољшање маркетинга и продаје, јер помоћу Igigi платформе могу измерити које активности дају најбоље резултате и концентрисати своја улагања на њих.
Инвестицију и помоћ за развој свог производа добили сте и преко Програма раног развоја Фонда за иновациону делатност. Колико вам је та помоћ била значајна у процесу развоја и истраживања који је трајао неколико година?
Помоћ Фонда је била веома значајна, јер нам је помогла да наша компанија опстане у критичном почетном периоду. Без помоћи Фонда би све било много теже и неизвесније. Програм раног развоја Фонда нам је омогућио да се у пуној мери концентришемо на развој производа, обезбеђујући нам средства за која би у супротном случају морали да се задужимо или да за њих жртвујемо део власничког капитала.
Наше искуство са Фондом је веома позитивно и захвални смо њиховом тиму на приступу који узима у обзир потребе и могућности компанија у веома раној фази. Процеси пријаве, евалуације и спровођења пројекта су били веома професионално и транспарентно вођени.
Имајући у виду да је тржиште капитала за финансирање раних фаза развоја компанија у Србији релативно неразвијено, постојање Фонда за иновациону делатност сматрамо веома важним за настанак и одржање компанија као што је наша.
Недавно је ваш производ ушао у ужу селекцију за награду iF Design Award у Немачкој, за коју је изабран међу 10.000 пријављених радова из целог света. Велики успех за једну нову, младу фирму из Србије. Колико вам значи тај успех и шта сте извукли из њега?
Задовољни смо да је наш производ прошао прву селекцију, јер је то својеврсна потврда квалитета на међународној сцени. Међутим, прави успех за нас би било освајање iF Design Award награде за који се надамо да ћемо га остварити, јер је то једна од две најзначајније светске награде из области индустријског дизајна.
Наш тим, на челу са Николом Кнежевићем, ванредним професором на Факултету примењених уметности и награђиваним индустријским дизајнером, је одлично обавио посао и створио производ који је у рангу са креацијама најпознатијих кућа за дизајн на свету.
Igigijev лик, на који смо веома поносни и који нашем производу даје „душу“, дело је нашег сјајног дизајнера и аниматора Милисава Банковића, а на његовом оживљавању су радили Дарко Тодоровић, консултант из области микроекспресија и говора тела, и Душан Војнов, арт директор, графички и УX дизајнер.
Сматрамо да је наш успех значајан и за друге фирме у Србији, као и за имиџ Србије, јер показује да овде постоји знање и искуство потребно за стварање врхунских производа. Надамо се да ће у будућности креативна енергија присутна на овим просторима бити ефикасније усмеравана и да ће у наредним годинама бити више успешних производа „Made in Serbia“.
И за крај, како баш то ваше искуство и пословање могу и треба да буду пример новим младим, компанијама у настајању? Шта бисте то ви рекли младим, иновативних и креативним људима који су спремни да се успусте у неке нове, предузетничке воде?
Живимо у доба драматичних промена у свету, у коме се бришу границе између физичког и дигиталног, а падају и многе географске баријере. Захваљујући сервисима и платформама на интернету, данас можете имати компанију у Србији, а обављати посао било где у свету.
Штавише, то може бити и изразита конкурентска предност, јер се многе ствари овде могу урадити и брже и јефтиније. Ми имамо квалитетан образовни систем и изузетно креативне људе, а наша култура је оптимална комбинација западњачке прецизности и источњачке флексибилности. То су предности које треба наглашавати и била би права штета ако би се искористиле само за пружање услуга страним компанијама.
Вредност створена пласманом сопственог производа је вишеструко већа од оне коју је могуће остварити пружањем услуга развоја. Играње на карту повољне цене услуга развоја на светском тржишту није добра стратегија за неку земљу, јер ће се увек наћи неко ко је јефтинији. Моја препорука онима који имају способности и амбицију је да развијају сопствени производ. То јесте тежи и неизвеснији пут, али може вишеструко да се исплати и да створи одрживу вредност, односно дуговечну компанију.