Da li ste upoznali vašeg novog pomoćnika u prodavnicama? IGIGI, svetski, a naš
PODELI
„Zdravo! Ja sam Igigi, tvoj pomoćnik.“ – ovaj pozdrav vam je dobro poznat ako ste se već sreli sa Igigijem u prodavnici. Takav susret se pamti, jer Igigi nije prodavac ili promoter na kakvog ste navikli. On je komunikativan, neposredan i ne krije osećanja. Nasmeje se kada ga pogledate, a rastuži ako ne obraćate pažnju na njega. Priznaće vam da se „smorio“ nakon napornog dana i reći će vam ako ga nešto stvarno ljuti.
On se trudi da vas razume, deli vaše brige, nadanja i radosti. Igigi je na vašoj strani, uvek pokušava da vam ulepša dan i da vam pruži korisne informacije u vezi kupovine. Njegov cilj je da postane vaš odani pomoćnik u svakom trenutku će se truditi da opravda vaše poverenje.
Marketing platformu IGIGI je razvila mlada srpska kompanija pygmyTITAN. Platforma predstavlja novi, efikasni kanal za direktnu komunikaciju sa potrošačima na fizičkim mestima prodaje, ali i alat za optimizaciju marketinga i prodaje na bazi realnih podataka o ponašanju potrošača u objektu. Proizvođačima robe široke potrošnje i maloprodajnim lancima Igigi platforma nudi napredne mogućnosti marketinga i analitike koje do danas bile dostupne samo u online trgovini. Razgovarali smo o tome sa ko-osnivačima Vitom Latinović i Nikolom Nenadićem.
Podaci pokazuju da je od početka pandemije 54% potrošača promenilo standardni režim kupovine ili probalo nove brendove. Koliko i kako se to odražava na poslovanje vaših klijenata i gde je tu prostor da pygmyTITAN nađe svoje „parče hleba“, a naročito u vreme kada potrošači imaju neverovatno mnogo mogućnosti za informisanje o proizvodima?
Pandemija je dramatično uticala na promene u ponašanju potrošača. Postoji više razloga za to: briga za zdravlje, ograničenja kretanja, rad i školovanje od kuće, povećanje nezaposlenosti, ekonomska kriza. Potrošač od pre godinu dana i potrošač danas imaju vrlo različite motive i logiku. Posledice promena u ponašanju potrošača su osetili svi akteri u sektoru maloprodaje. Neki su dobro prošli, ali je na žalost većina osetila negativne posledice.
Da bi mogli ispravno da reaguju na promene naši klijenti moraju prvo da ih razumeju, da shvate šta se zaista dešava. Onima koji se budu oslanjali na stare alate i veštine, ili koji budu sprovodili strategiju „pokušaja i greške“, za to će trebati nekoliko godina, a toliko vremena nemaju.
>> Kako je Igigi ulazio u prodavnice
Osnovna prednost Igigi platforme je što našim klijentima daje priliku za brzo razumevanje promena u ponašanju potrošača, jer kriza traje i još uvek nismo ušli u period „nove normalnosti“. To je suštinski razlog za povećani interes klijenata za našu platformu od početka pandemije. Možemo slobodno reći da nam aktuelna kriza pogoduje, što je čest slučaj sa inovativnim kompanijama koje menjaju uspostavljene norme i načina rada. Sigurni smo da naše vreme tek dolazi.
Činjenica da potrošači danas imaju na raspolaganju mnogo više kanala za informisanje o proizvodu, marketing menadžere stavlja pred poseban izazov. S jedne strane potrebno je ispravno definisati ključne grupe potrošača i njihove motive, da bi se izabrali odgovarajući kanali za promociju i komunikaciju, te odgovarajuća poruka. Sa druge strane, povećanje broja kanala za informisanje povećava značaj fizičkog mesta prodaje kao mesta na kome se donosi odluka o kupovini i na kome je moguće izvršiti suštinsku uticaj na potrošača.
Rekli ste da je Igigi platforma „nezaobilazni alat za sprovođenje ’direct to consumer’ pristupa marketingu i prodaji kao uslova za opstanak u novom dobu trgovine. Na Igigi platformi je do danas zabeleženo više od tri i po miliona potrošačkih sesija u prodajnim objektima. Koliko ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima?
Kada ste poslednji put kao potrošač komunicirali sa proizvođačem proizvoda koji kupujete u samoposluzi? Kada ste poslednji put ostavili komentar ili rekli šta mislite? Direktna komunikacija između proizvođača i potrošača koja je u onlajn svetu normalna pojava u fizičkim prodavnicama se ne dešava. Naš cilj je upravo da to stanje promenimo, da proizvođačima omogućimo isplativ način da uspostave odnos sa velikim brojem potrošača – to je „direct to consumer“ pristup.
Izuzetno smo zadovoljni rezultatima koje smo do sada postigli na terenu. Iskustvo od tri i po miliona potrošačkih misija potvrđuje pouzdanost i kvalitet naše platforme. Naš tipičan projekat uključuje najmanje 100 hiljada potrošačkih sesija. Svaki od projekata koje smo do sada implementirali je značajno doprineo razumevanju ponašanja potrošača i pomogao našim klijentima da poboljšaju poslovanje. Nije bio redak slučaj da informacije koje prikupimo na terenu u potpunosti promene „sliku“ koju proizvođači i maloprodajni lanci imaju o motivima i ponašanju potrošača.
Igigi senzor koristi tehnologije kompjuterske vizije i neuronskih mreža. Šta to znači i da li možete malo da nam približite proces funkcionisanja?
Igigi funkcioniše na bazi naprednih tehnologija razvijenih u poslednjih pet godina, koje omogućavaju računarima da „vide“ i „razumeju“ okruženje. Softver koji Igigiju omogućava da komunicira sa potrošačem je gotovo identičan softveru za autonomnu vožnju u Tesla automobilu.
Oba softvera koriste neuralne mreže za interpretaciju signala iz okoline. Kada stanete ispred Igigija, njegova neuralna mreža detektuje postojanje osobe, na isti način kao što softver u automobilu detektuje postojanje vozila u susednoj traci, saobraćajni znak ili semafor. Neuralna mreža funkcioniše slično kao i ljudski mozak, dajući značenje skupu informacija koje dobija iz okoline.
Slično kao i kod ljudi, mreža mora da „nauči“ da prepoznaje informacije koje dobija. Najveći izazov razvoja softvera kao što je naš je upravo taj proces „učenja“ neuralne mreže.
Dodatna pogodnost korišćenja neuralnih mreža u našem proizvodu je što možemo garantovati anonimnost komunikacije sa potrošačem. Obrada signala iz okoline se vrši unutar „mozga“ Igigija, pa niko, čak ni mi kao dizajneri sistema, ne može znati ko je konkretno osoba sa kojom Igigi „razgovara“.
Šta biste postavili kao ključne vrednosti Igigi platforme za poslovanje vaših klijenata?
Ključna vrednost Igigi platforme je što omogućava ono što je donedavno smatrano nemogućim: da na ekonomski isplativ način direktno komunicirate sa velikim brojem potrošača na mestima prodaje i da istovremeno dobijete povratne informacije o tome šta se zaista dešava na tim mestima prodaje.
Igigi suštinski digitalizuje fizičko mesto prodaje, policu u prodavnici oplemenjuje funkcijama koje ima web stranica.
Igigi platforma menja pravila igre, jer po prvi put omogućava proizvođačima i maloprodajnim lancima da zaista razumeju ponašanje potrošača, da svoje pretpostavke provere na terenu.
Ključna vrednost za naše klijente je dramatično poboljšanje marketinga i prodaje, jer pomoću Igigi platforme mogu izmeriti koje aktivnosti daju najbolje rezultate i koncentrisati svoja ulaganja na njih.
Investiciju i pomoć za razvoj svog proizvoda dobili ste i preko Programa ranog razvoja Fonda za inovacionu delatnost. Koliko vam je ta pomoć bila značajna u procesu razvoja i istraživanja koji je trajao nekoliko godina?
Pomoć Fonda je bila veoma značajna, jer nam je pomogla da naša kompanija opstane u kritičnom početnom periodu. Bez pomoći Fonda bi sve bilo mnogo teže i neizvesnije. Program ranog razvoja Fonda nam je omogućio da se u punoj meri koncentrišemo na razvoj proizvoda, obezbeđujući nam sredstva za koja bi u suprotnom slučaju morali da se zadužimo ili da za njih žrtvujemo deo vlasničkog kapitala.
Naše iskustvo sa Fondom je veoma pozitivno i zahvalni smo njihovom timu na pristupu koji uzima u obzir potrebe i mogućnosti kompanija u veoma ranoj fazi. Procesi prijave, evaluacije i sprovođenja projekta su bili veoma profesionalno i transparentno vođeni.
Imajući u vidu da je tržište kapitala za finansiranje ranih faza razvoja kompanija u Srbiji relativno nerazvijeno, postojanje Fonda za inovacionu delatnost smatramo veoma važnim za nastanak i održanje kompanija kao što je naša.
Nedavno je vaš proizvod ušao u užu selekciju za nagradu iF Design Award u Nemačkoj, za koju je izabran među 10.000 prijavljenih radova iz celog sveta. Veliki uspeh za jednu novu, mladu firmu iz Srbije. Koliko vam znači taj uspeh i šta ste izvukli iz njega?
Zadovoljni smo da je naš proizvod prošao prvu selekciju, jer je to svojevrsna potvrda kvaliteta na međunarodnoj sceni. Međutim, pravi uspeh za nas bi bilo osvajanje iF Design Award nagrade za koji se nadamo da ćemo ga ostvariti, jer je to jedna od dve najznačajnije svetske nagrade iz oblasti industrijskog dizajna.
Naš tim, na čelu sa Nikolom Kneževićem, vanrednim profesorom na Fakultetu primenjenih umetnosti i nagrađivanim industrijskim dizajnerom, je odlično obavio posao i stvorio proizvod koji je u rangu sa kreacijama najpoznatijih kuća za dizajn na svetu.
Igigijev lik, na koji smo veoma ponosni i koji našem proizvodu daje „dušu“, delo je našeg sjajnog dizajnera i animatora Milisava Bankovića, a na njegovom oživljavanju su radili Darko Todorović, konsultant iz oblasti mikroekspresija i govora tela, i Dušan Vojnov, art direktor, grafički i UX dizajner.
Smatramo da je naš uspeh značajan i za druge firme u Srbiji, kao i za imidž Srbije, jer pokazuje da ovde postoji znanje i iskustvo potrebno za stvaranje vrhunskih proizvoda. Nadamo se da će u budućnosti kreativna energija prisutna na ovim prostorima biti efikasnije usmeravana i da će u narednim godinama biti više uspešnih proizvoda „Made in Serbia“.
I za kraj, kako baš to vaše iskustvo i poslovanje mogu i treba da budu primer novim mladim, kompanijama u nastajanju? Šta biste to vi rekli mladim, inovativnih i kreativnim ljudima koji su spremni da se uspuste u neke nove, preduzetničke vode?
Živimo u doba dramatičnih promena u svetu, u kome se brišu granice između fizičkog i digitalnog, a padaju i mnoge geografske barijere. Zahvaljujući servisima i platformama na internetu, danas možete imati kompaniju u Srbiji, a obavljati posao bilo gde u svetu.
Štaviše, to može biti i izrazita konkurentska prednost, jer se mnoge stvari ovde mogu uraditi i brže i jeftinije. Mi imamo kvalitetan obrazovni sistem i izuzetno kreativne ljude, a naša kultura je optimalna kombinacija zapadnjačke preciznosti i istočnjačke fleksibilnosti. To su prednosti koje treba naglašavati i bila bi prava šteta ako bi se iskoristile samo za pružanje usluga stranim kompanijama.
Vrednost stvorena plasmanom sopstvenog proizvoda je višestruko veća od one koju je moguće ostvariti pružanjem usluga razvoja. Igranje na kartu povoljne cene usluga razvoja na svetskom tržištu nije dobra strategija za neku zemlju, jer će se uvek naći neko ko je jeftiniji. Moja preporuka onima koji imaju sposobnosti i ambiciju je da razvijaju sopstveni proizvod. To jeste teži i neizvesniji put, ali može višestruko da se isplati i da stvori održivu vrednost, odnosno dugovečnu kompaniju.