RELOAD EUROPE: Како је COVID-19 утицао на културне и креативне индустрије у ЕУ?

Категорије: Иновације, Предузетништво, УметностОбјављено: 10.02.2021.0,2 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

Тржиште културних и креативних индустрија (ККИ) у Европској унији, током пандемије вируса COVID-19, доживело је нагли пад од чак 31 одсто укупних прихода и готово 2 милиона угрожених радних места, због чега постаје један од најугроженијих индустрија у Европи – нешто мање од авио-превоза, значајније од туризма (губитак 27%) и аутомобилске индустрије (губитак 25%).

Укупни промет ККИ у ЕУ-28 (Европска унија и Велика Британија) смањен је током 2020. године на 444 милијарде фунти, што представља нето пад од 199 милијарди фунти у односу на претходну годину, наводи се у опсежној студији о стању културних и креативних индустрија у Европи коју је од ЕY-а наручило Европско удружење друштава аутора (GESAC).

Крајем 2019. године, сектор културних и креативних индустрија било је једно од водећих у Европи са уделом од 4,4% БДП-а ЕУ у смислу укупног промета, порастом укупних прихода од чак 17 одсто (од 2003. године) и више од 7,6 милиона запослених људи.

„Током 2019. године је 69% укупних прихода ККИ у Европи остварено пет највећих земаља у ЕУ (Француској, Немачкој, Италији, Шпанији и Великој Британији), али је истовремено најјачи раст остварен у земљама средње и источне Европе. Удео извоза ККИ у укупном извозу у ЕУ износио је 1,5% што је приближно исто као што је у порасту трговина храном, пићем, дуваном…“, наводи се у анализи.

Међутим, пандемија и карантин итекако су пореметили вртоглави напредак ККИ, а ударни таласи COVID-19 осећају се у свим секторима. Највише су, како се наводи у извештају, погођене извођачке уметности ( пад од 90% у односу на 2019.) и музичка индустрија (пад од 76%), док су визуелне уметности, архитектура, оглашавање, књижевност, аудиовизуални сектор пали за 20 до 40 одсто у односу на 2019.

 

Једина индустрија која се упркос пандемији успешно одржава је индустрија продукције видео-игара.

„Сви сектори су погођени, чак и они који су се чини заштићени кућном потрошњом суочили су се с оштрим падом прихода, с обзиром на средишњу улогу физичких искустава и продаје у својим пословним моделима, као и неконтролисане трошкове производње и дистрибуције“, наводи се у извештају и истиче да је криза ипак највише погодила средњу и источну Европу.

Детаљније резултате анализе појединачних сектора у оквиру ККИ, као и додатно објашњење за пад и потенцијална решења прочитајте у оригиналном тексту студије Обнова Европе: Културне и креативне индустрије пре и после COVID-19 који можете пронаћи ОВДЕ.