Project Description

Mreža kreativnih industrija Zapadnog Balkana

Povezivanje kreativnih habova, organizacija i inicijativa Zapadnog Balkana

Umrežavanje je ključ

The Creative Industries Network in the Western Balkans (CI Network WB) ili Mreža kreativnih industrija Zapadnog Balkana ambiciozna je inicijativa koja ima za cilj umrežavanje kreativnih umova – habova, organizacija i inicijativa unutar – kako bi postala vodeća platforma za umrežavanje i izgradnju partnerstava među profesionalcima i organizacijama iz kreativnog i kulturnog sektora na Zapadnom Balkanu i šire. Partneri projekta su platforma Srbija stvara, Unija makedonskih profesionalnih udruženja za kreativne industrije – UMPAKI i Grad Banja Luka.

Opis projekta

U dinamičnom okruženju regiona Zapadnog Balkana, profesionalci iz domena kreativnih industrija suočavaju se sa izazovima u navigaciji između kreativnosti i tržišta. Sa ograničenim mogućnostima pristupa grantovima i resursima, kao i sektorski podeljenom industrijom, često rade sami, propuštajući prilike da se udruže i razviju.

Prepoznajući ovu potrebu za povezivanjem i podrškom, CI Network WB nastaje kao podsticaj za inovaciju i saradnju. Ova inovativna inicijativa ima za cilj da prevaziđe geografske i sektorske granice, pružajući fizički i virtuelni prostor u kome kreativnost cveta i poslovna snaga napreduje. Pružanjem platforme za dijalog, razmenu znanja i zajedničko delovanje, Mreža nastoji da redefiniše narativ o kreativnim industrijama na ovom području.

Prvi, osnivački sastanak Mreže kreativnih industrija Zapadnog Balkana održan je u junu 2025. godine u Beogradu. Tom prilikom zaključeno je da kreativne industrije i inovacije imaju ogroman potencijal za regionalnu saradnju, kulturnu diplomatiju i stvaranje kreativnog ekosistema, kao i jačanje međunarodnog pozicioniranje regiona i zajednički ekonomski i tehnološki napredak regiona.

Na osnivačkom okuljanju učestvovali su i partneri iz Francuske, kao što su Center 104 u Parizu i BAAZAR iz Lila, poznati po svojim inovativnim pristupima i jedinstvenim institucionalnim modelima (kreativnost i kreativna ekonomija). Takođe, i Creative Denmark i Bloxhub iz Kopenhagena, koji su priznati lideri u svojim oblastima, što je dodatno osnažilo međusobno povezivanje i razmenu iskustava.
Ova partnerstva pružaju neprocenjivu inspiraciju i uvide. Cilj ove saradnje je zajedničko apliciranje za evropske grantove, ali i povezivanje sa njihovim kreativnim zajednicama, povećanje mobilnosti profesionalaca i umetnika, kao i kreiranje novih zajedničkih projekata i programa.

Prilikom boravka u Beogradu svi članovi Mreže obišli su i gradilište Ložionice, prvog kreativno-inovativnog centra u Srbiji.

Drugi sastanak partnera Mreže kreativnih industrija Zapadnog Balkana održan je na marginama Četvrtog Međunarodnog Foruma za kreativne industrije u Skoplju, koji je organizovao UMPAKI na temu „Inovacije i kreativnost kao kapital u kreativnoj ekonomiji“.

Unija makedonskih udruženja u kreativnim industrijama, osnovana 2016. u Skoplju, predstavlja vodeću platformu za povezivanje i razvoj kreativnog sektora u regionu. Misija UMPAKI-ja je da okupi i predstavlja profesionalce i organizacije u kreativnoj industriji u Severnoj Makedoniji, sa ciljem unapređenja uspeha zemlje u kreativnim industrijama kako na domaćem, tako i na međunarodnom planu. UMPAKI zastupa pitanja od najvećeg značaja za svoju kreativnu zajednicu, kao što su kreativne karijere, razvoj veština i značaj preduzetništva i rasta. Okuplja svoje članove kako bi podstakao vredne veze i saradnje koje rađaju nove ideje i podržavaju i umetnički i komercijalni uspeh.

UMPAKI je četiri godine za redom organizovao Međunarodni Forum kreativnog kulturnog preduzetništva u Skoplju, a od 2019. svake godine organizuje projekat Video Games Playground, namenjen školskoj deci radi razvoja veština u kreiranju video igara i povezivanju sa filmom. Takođe, drugu godinu zaredom organizuje i Creative Business Cup.

Sastanak u Banja Luci bio je treće okupljanje partnera Network – UMPACI, Grada Banja Luka i platforme Srbija ctvara – sa ciljem planiranja budućih aktivnosti i zajedničkih inicijativa. Ovaj skup je poslužio kao „think-tank-a“, podstičući kontinuirane diskusije i postizanje dogovora.

Članovi mreže

Agencija za kreativne industrije Opštine Tirana, Albanija • Grad Banja Luka, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina • Pučko otvoreno učilište Varaždin, Hrvatska • Razvojna agencija SI-MO-RA, Hrvatska • UMPACI, Unija makedonskih asocijacija u kreativnim industrijama Skoplje, Severna Makedonija • CIM Forum, Kotor, Crna Gora • Kotor ART Festival, Crna Gora • Ložionica, kreativno inovativni centar, Srbija  • Kreativni Distrikt, Novi Sad, Srbija • Centar Rog, Ljubljana, Slovenija

Aktuelne vesti!

Osnivanje Mreže podržano je od strane UNESKA, kroz projekat „Kultura i kreativnost za Zapadni Balkan“ (CC4WBs) – “Culture and Creativity for the Western Balkans” (CC4WBs), koji finansira Evropska unija, a koji ima za cilj podsticanje dijaloga na Zapadnom Balkanu kroz unapređenje kulturnih i kreativnih sektora radi povećanja socio-ekonomskog uticaja.