Project Description

Мрежа креативних индустрија Западног Балкана

Повезивање креативних хабова, организација и иницијатива Западног Балкана

Умрежавање је кључ

The Creative Industries Network in the Western Balkans (CI Network WB) или Мрежа креативних индустрија Западног Балкана амбициозна је иницијатива која има за циљ умрежавање креативних умова – хабова, организација и иницијатива унутар – како би постала водећа платформа за умрежавање и изградњу партнерстава међу професионалцима и организацијама из креативног и културног сектора на Западном Балкану и шире. Партнери пројекта су платформа Србија ствара, Унија македонских професионалних удружења за креативне индустрије – UMPAКI и Град Бања Лука.

Opis projekta

У динамичном окружењу региона Западног Балкана, професионалци из домена креативних индустрија суочавају се са изазовима у навигацији између креативности и тржишта. Са ограниченим могућностима приступа грантовима и ресурсима, као и секторски подељеном индустријом, често раде сами, пропуштајући прилике да се удруже и развију.

Препознајући ову потребу за повезивањем и подршком, CI Network WB настаје као подстицај за иновацију и сарадњу. Ова иновативна иницијатива има за циљ да превазиђе географске и секторске границе, пружајући физички и виртуелни простор у коме креативност цвета и пословна снага напредује. Пружањем платформе за дијалог, размену знања и заједничко деловање, Мрежа настоји да редефинише наратив о креативним индустријама на овом подручју.

Први, оснивачки састанак Мреже креативних индустрија Западног Балкана одржан је у јуну 2025. године у Београду. Том приликом закључено је да креативне индустријe и иновације имају огроман потенцијал за регионалну сарадњу, културну дипломатију и стварање креативног екосистема, као и јачање међународног позиционирање региона и заједнички економски и технолошки напредак региона.

На оснивачком окуљању учествовали су и партнери из Француске, као што су Center 104 у Паризу и BAAZAR из Лила, познати по својим иновативним приступима и јединственим институционалним моделима (креативност и креативна економија). Такође, и Creative Denmark и Bloxhub из Копенхагена, који су признати лидери у својим областима, што је додатно оснажило међусобно повезивање и размену искустава.
Ова партнерства пружају непроцењиву инспирацију и увиде. Циљ ове сарадње је заједничко аплицирање за европске грантове, али и повезивање са њиховим креативним заједницама, повећање мобилности професионалаца и уметника, као и креирање нових заједничких пројеката и програма.

Приликом боравка у Београду сви чланови Мреже обишли су и градилиште Ложионице, првог креативно-иновативног центра у Србији.

Други састанак партнера Мреже креативних индустрија Западног Балкана одржан је на маргинама Четвртог Међународног Форума за креативне индустрије у Скопљу, који је организовао УМПАКИ на тему „Иновације и креативност као капитал у креативној економији“.

Унија македонских удружења у креативним индустријама, основана 2016. у Скопљу, представља водећу платформу за повезивање и развој креативног сектора у региону. Мисија УМПАКИ-ја је да окупи и представља професионалце и организације у креативној индустрији у Северној Македонији, са циљем унапређења успеха земље у креативним индустријама како на домаћем, тако и на међународном плану. УМПАКИ заступа питања од највећег значаја за своју креативну заједницу, као што су креативне каријере, развој вештина и значај предузетништва и раста. Окупља своје чланове како би подстакао вредне везе и сарадње које рађају нове идеје и подржавају и уметнички и комерцијални успех.

УМПАКИ је четири године за редом организовао Међународни Форум креативног културног предузетништва у Скопљу, а од 2019. сваке године организује пројекат Video Games Playground, намењен школској деци ради развоја вештина у креирању видео игара и повезивању са филмом. Такође, другу годину заредом организује и Creative Business Cup.

Састанак у Бања Луци био је треће окупљање партнера Network – UMPACI, Града Бања Лука и platforme Србија cтвара – са циљем планирања будућих активности и заједничких иницијатива. Овај скуп је послужио као „think-tank-a“, подстичући континуиране дискусије и постизање договора.

Чланови мреже

Агенција за креативне индустрије Општине Тирана, Албанија • Град Бања Лука, Република Српска, Босна и Херцеговина • Пuчко отворено училиште Вараждин, Хрватска • Развојна агенција SI-MO-RA, Хрватска • UMPACI, Унија македонских асоцијација у креативним индустријама Скопље, Северна Македонија • CIM Форум, Котор, Црна Гора • Котор ART Фестивал, Црна Гора • Ложионица, креативно иновативни центар, Србија  • Креативни Дистрикт, Нови Сад, Србија • Centar Рог, Љубљана, Словенија

Актуелне вести!

Оснивање Мреже подржано је од стране УНЕСКА, кроз пројекат „Култура и креативност за Западни Балкан“ (CC4WBs) – “Culture and Creativity for the Western Balkans” (CC4WBs), који финансира Европска унија, а који има за циљ подстицање дијалога на Западном Балкану кроз унапређење културних и креативних сектора ради повећања социо-економског утицаја.