Šta su to zaista kreativne industrije?

Kategorije: InovacijeObjavljeno: 08.06.2021.0,9 min za čitanje
PODELI

Kreativne industrije dobijaju na značaju 1994. godine kada je Australija uvela ovaj pojam u svom izveštaju pod nazivom „Kreativne nacije: Zajednička kulturna politika“ (eng. Creative Nation: Commonwealth cultural policy) (Moore, 2014).

U Evropi, kreativne industrije postaju predmet stalnog interesovanja krajem 90-tih, kada su kreatori ekonomske politike Velike Britanije, uočivši potencijal ovog sektora privrede, 1997. osnovali radnu grupu u okviru Ministarstva za kulturu, medije i sport (eng. UK Department of Culture, Meadia and Sport – DCMS) koja je za cilj imala definisanje strategija za razvoj kreativnih industrija (UNCTAD, 2008).

Pomenuto britansko ministarstvo je 1998. kreativne industrije definisalo kao delatnosti koje se zasnivaju na kreativnosti, veštinama i talentima pojedinca, i koje imaju potencijal za stvaranje bogastva i radnih mesta pomoću generisanja i eksploatacije intelektualne svojine (DCMS, 1998), što se smatra prvom i najčešće korišćenom definicijom ovog pojma u Evropi.

Šta su to zaista kreativne industrije?

Ovako definisane, kreativne industrije obuhvataju širok spektar heterogenih oblasti kojima je zajedničko to što se zasnivaju na interakciji između kreativnosti, kulture, znanja i njihove komercijalizacije. Reč je o aktivnostima koje se nalaze duž celog lanca dodate vrednosti, od nastanka i razvoja ideje, preko njene implementacije, tj. proizvodnje, do masovne proizvodnje, distribucije i razmene (Pratt, 2004).

Potreba za preciznijim određivanjem kreativnih industrija stimulisala je traganje za novim načinima definisanja ovog pojma tokom dvehiljaditih godina. Tako, prema Caves-u (Caves, 2000), kreativne industrije pružaju dobra i usluge koje imaju kulturnu, umetničku ili zabavnu vrednost.

Šta su to zaista kreativne industrije?

Određene međunarodne organizacije takođe nastoje da odrede pojam kreativnih industrija, polazeći od polja svog delovanja. U tom smislu, UNESCO se prilikom definisanja kreativnih industrija fokusira na njihov kulturni aspekt, ističući aktivnosti proizvodnje i distribucije nematerijalnog kulturnog sadržaja;

Svetska organizacija za intelektualnu svojinu (eng. World Intellectual Property Organization – WIPO), polazi od toga da kreativni sektor obuhvata industrije koje se zasnivaju na autorskim pravima, a koje imaju snažne komercijalne perspektive;

Dok UNCTAD prilikom definisanja kreativnih industrija smatra trgovinu osnovnim pokretačem kreativne ekonomije, ukazujući na potencijal rasta kreativnih sektora u zemljama u razvoju (Throsby, 2008.).

Tako, UNCTAD-ov pristup kreativnim industrijama proširuje koncept „kreativnosti“ od aktivnosti koje imaju umetničku komponentu ka bilo kojoj ekonomskoj aktivnosti kojom se proizvode dobra kod kojih dominiraju simboličke karakteristike, a čija se proizvodnja u velikoj meri oslanja na intelektualnu svojinu i koja su namenjena što većem tržištu (UNCTAD, 2004).

Šta su to zaista kreativne industrije?

Polazeći od toga da kreativne industrije predstavljaju novi dinamički sektor u svetskoj trgovini, UNCTAD 2008. objavljuje dokument sa ciljem merenja stepena razvijenosti kreativnih industrija u svetu.

U cilju sveobuhvatnijeg određivanja ovog pojma, navodi da je reč o ciklusima stvaranja, proizvodnje i distribucije dobara i usluga u kojima se kao osnovni input koriste kreativnost i intelektualni kapital.

Reč je o aktivnosti koje se zasnivaju na znanju, i koje potencijalno generišu prihode od trgovine i prava intelektualne svojine. Drugim rečima, u pitanju su kako opipljivi proizvodi, tako i nematerijalne intelektualne ili umetničke usluge kreativnog sadržajaekonomske vrednosti i sa tržišnim ciljevima (UNCTAD, 2008).

Na osnovu prethodnog, jasno je da kreativne industrije obuhvataju širok spektar aktivnosti koje podrazumevaju interakciju različitih podsektora, od onih koji su zasnovani na tradicionalnom znanju i kulturnom nasleđu, do onih koji su više orijentisani na tehnologiju i usluge.

Šta su to zaista kreativne industrije?

Uži pristup definisanja kreativnih industrija se zasniva na pomenutoj britanskoj definiciji. Sledeći metodologiju za ekonomska ocenjivanja kreativnih industrija koju je izdalo britansko Ministarstvo za kulturu, medije i sport 2016, postoji 9 grupa kreativnih industrija.

1. Oglašavanje i marketing:
– Delatnost komunikacija i odnosa s javnošću
– Delatnost reklamnih agencija
– Medijsko predstavljanje

2. Arhitektura:
– Arhitektonska delatnost

3. Zanatstvo:
– Proizvodnja nakita i srodnih predmeta

4. Dizajn:
– Specijalizovane dizajnerske delatnosti

5. Film, televizija, video, radio i fotografija:
– Proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa
– Delatnosti koje slede nakon faze snimanja u proizvodnji kinematografskih dela i televizijskog programa
– Distribucija kinematografskih dela, audio-vizuelnih dela i televizijskog programa
– Delatnost prikazivanja kinematografskih dela
– Emitovanje radio-programa
– Proizvodnja i emitovanje televizijskog programa
– Fotografske usluge

6. IT, softver i računarske usluge:
– Izdavanje računarskih igara
– Izdavanje ostalih softvera
– Računarsko programiranje
– Konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije

7. Izdavaštvo:
– Izdavanje knjiga
– Izdavanje imenika i adresara
– Izdavanje novina
– Izdavanje časopisa i periodičnih izdanja
– Ostala izdavačka delatnost
– Prevođenje i usluge tumača

8. Muzeji, galerije i biblioteke
– Delatnosti biblioteka i arhiva
– Delatnost muzeja galerija i zbirki

9. Muzika i izvođačke i likovne umetnosti
– Snimanje i izdavanje zvučnih zapisa i muzike
– Izvođačka umetnost

Šta su to zaista kreativne industrije?

Širi pristup se zasniva na definiciji kreativnih industrija koja je primenjena u izveštaju o ekonomskom doprinosu kreativnih industrija BDP-u i zaposlenosti u Evropskoj uniji, objavljen 2014. (TERA Consultants, 2014). Pristup primenjen u ovom izveštaju, kao i neki od prethodno razmatranih modela, pravi razliku između nosećih industrija i onih koje to nisu.

Noseće, ili osnovne industrije su one koje proizvode i distribuiraju kreativne proizvode koji su namenjeni masovnoj reprodukciji, širokoj distribuciji i izvozu. Pored njih, postoje i one industrije koje ovom sektoru pripadaju, a koje se u manjoj meri odnose na materijale zaštićene autorskim pravom, a koje obuhvataju:

– međusobno zavisne delatnosti (interdependent industries), koje se tiču proizvodnje, izrade i prodaje opreme koja je namenjena stvaranju, proizvodnji i potrošnji kulturnih proizvoda, i

– nespecijalizovane delatnosti podrške (nenamenska prateća industrija iliti non-dedicated support industries), koje se bave emitovanjem, komunikacijom, distribucijom ili prodajom kulturnih proizvoda (TERA Consultants, 2014; World Bank, 2017).

Kreativne industrije u skladu sa širom definicijom

–          Štampanje novina

–          Ostalo štampanje

–          Usluge pripreme za štampu

–          Knjigovezačke i srodne usluge

–          Umnožavanje snimljenih zapisa

–          Trgovina na malo računarima, perifernim jedinicama i softverom u specijalizovanim prodavnicama

–          Trgovina na malo telekomunikacionom opremom u specijalizovanim prodavnicama

–          Trgovina na malo knjigama u specijalizovanim prodavnicama

–          Trgovina na malo novinama i kancelarijskim materijalom u specijalizovanim prodavnicama

–          Izdavanje knjiga

–          Izdavanje imenika i adresara

–          Izdavanje novina

–          Izdavanje časopisa i periodičnih izdanja

–          Ostala izdavačka delatnost

–          Izdavanje računarskih igara

–          Izdavanje ostalih softvera

–          Proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa

–          Delatnosti koje slede nakon faze snimanja u proizvodnji kinematografskih dela i televizijskog programa

–          Distribucija kinematografskih dela, audio-vizuelnih dela i televizijskog programa

–          Delatnost prikazivanja kinematografskih dela

–          Snimanje i izdavanje zvučnih zapisa i muzike

–          Emitovanje radio-programa

–          Proizvodnja i emitovanje televizijskog programa

–          Kablovske telekomunikacije

–          Bežične telekomunikacije

–          Satelitske telekomunikacije

–          Ostale telekomunikacione delatnosti

–          Računarsko programiranje

–          Konsultantske delatnosti u oblasti informacione tehnologije

–          Upravljanje računarskom opremom

–          Ostale usluge informacione tehnologije

–          Obrada podataka, hosting i sl.

–          Veb portali

–          Delatnosti novinskih agencija

–          Informacione uslužne delatnosti na drugom mestu nepomenute

–          Arhitektonska delatnost

–          Inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje

–          Tehničko ispitivanje i analize

–          Delatnost reklamnih agencija

–          Medijsko predstavljanje

–          Istraživanje tržišta i ispitivanje javnog mnjenja

–          Specijalizovane dizajnerske delatnosti

–          Fotografske usluge

–          Prevođenje i usluge tumača

–          Izvođačka umetnost

–          Druge umetničke delatnosti u okviru izvođačke umetnosti

–          Umetničko stvaralaštvo

–          Rad umetničkih ustanova

–          Delatnosti biblioteka i arhiva

–          Delatnost muzeja galerija i zbirki

–          Zaštita i održavanje nepokretnih kulturnih dobara, kulturno-istorijskih lokacija, zgrada i sličnih turističkih spomenika

–          Popravka računara i periferne opreme

Tekst je odlomak iz Izveštaja Ekonomskog fakulteta „Analiza ekonomskih efekata sektora kreativnih industrija na ekonomiju Srbije. Kompletan izveštaj možete pronaći OVDE.