Srpski inovatori koji vas čuvaju u vožnji: Ključno je ulagati u ljude
PODELI
NOVELICje kompanija koja do sada ima četiri patenta, čiji je CAGR (prosečni godišnji porast prometa) za šestogodišnji period (2013-2019) 60%, a jezgro tima radilo je u Nemačkoj sedam godina u timu u inspirativnom okruženju, pre nego sto su osnovali NOVELIC.
Oni su srpska kompanija koja nudi razvoj svih komponenti jednog senzora, kao celo rešenje. Kreativnost su pokazali i kroz rad na najtežim projektima, kada bi se klijent javio i predstavio izazovan problem koji hoće da reši, a oni ga iznenade sa rešenjem koje funkcioniše.
Šta je to što ste preuzeli i doneli u Srbiju, a šta je ono gde vas Srbija gura dalje, da stvarate?
Zahvaljujući stalnim kontaktima sa velikim imenima auto, mašinske i elektronske industrije i učešću u zahtevnim projektima stekli smo značajno iskustvo. Ta poslovna komunikacija davala nam je uvek uvid i u potrebe tržišta. Tako se i rodila ideja da razvijemo radarski senzor sistem i sve ostale komponente radarskog modula. Koncepte aplikacija patentno smo zaštitili. Paralelno smo razvijali aktivnosti na inovativnim sistemima automobilske industrije, radeći sa najpoznatijim svetskim kompanijama. Ta ideja okupila nas je i rodila NOVELIC.
U Srbiji su najvažniji, naravno, ljudski resursi: talentovani, obrazovani ljudi spremni za osvajanje novih tehnologija i za stalno usavršavanje.
Stvorili ste paletu visokotehnoloških senzorskih proizvoda tokom godina postojanja, a sada poslujete iz Beograda i Niša sa svim krajevima sveta, od SAD, preko Nemačke i Skandinavije do Kine i Japana. Koliko zaista i na koje sve načine utičete na poboljšanje slike srpske kreativnosti u svetu?
Radarski senzori su poslednjih godina doživeli veliki napredak, postali su minijaturni i pristupačni. Svaki moderan auto zahvaljujući radarima može da kontroliše brzinu i kočenje, detektuje druga vozila u „mrtvom uglu“. Sve su to koraci koje nove generacije senzora prave ne putu potpuno autonomnih vozila budućnosti.
Naši industrijski senzori detektuju i prate ljude u svim uslovima. NOVELIC se ravnopravno na svetskoj sceni takmiči sa velikim igračima, jer umemo i dalje da napravimo bolju antenu za radarski modul, razvijemo složen algoritam, uključimo i „Machine Learning“ u proces funkcionisanja naših proizvoda.
Trenutno se intenzivno sa partnerima iz auto industrije razvija radarski senzor za detekciju života u kabini vozila i zauzeću sedišta, baziran na radarskim senzorima. Radar će moći javiti sistemu koja sedišta su zauzeta, da li je na sedištu odrasla osoba ili beba ili neki predmet.
Od 2022. godine će sva vozila u EU koja žele da imaju 5 zvezdica za bezbednost morati imati senzor koji sprečava ostavljanje bebe u vozilu dok roditelji „skoče“ do trgovine jer to može imati fatalne posledice. Sa druge strane naši radarski senzori koriste se kao nova generacija pametnih senzora za aktiviranje svetla u prostoriji, tako što sistem detektuje prisustvo čoveka, čak i u slučaju da se čovek ne pomera.
Jedan od projekata na kojima radite je razvoj naprednih senzora za detekciju ljudi i autonomno upravljanje industrijskim robotima, a za koji ste pomoć u vidu granta dobili odRepubličkog Fonda za inovacionu delatnost. Koliko je važna ovakva pomoć države i saradnja sa nauke i privrede?
Radi se o važnoj inovaciji jer predstavlja ulazak radara u oblast koju su do sada pokrivale druge senzorske tehnologije kao što je laser, koji je skup i osetljiv na vremenske prilike i jako svetlo. Radar može da razlikuje ljude od objekata u nekom definisanom prostoru. To radi tako što detektuje mikrovibracije ljudi, kao što je disanje, i signalizira sistemu da je u pitanju čovek.
Ako se sada ta osoba nalazi u delu industrijske proizvodnje koji je rizičan jer može doći do povrede, onda je to bitna informacija koja može spasiti život. Takođe i robotu omogućava da „razume“ okruženje i precizno se kreće.
U budućnosti će roboti biti deo našeg svakodnevnog života, biće jeftini, kretaće se u našim stanovima i sa nama komunicirati. Inovacioni Fond Republike Srbije je prepoznao značaj ovakvog razvoja, i u procesu rigorozne selekcije, u tome nas finasijski podržao koristeći sredstva Republike Srbije i Evropske Unije. Razvoj visokih tehnologija doprinosi budućem razvoju izvoza Republike Srbije.
Iako imate veliki broj hardverskih i softverskih rešenja, ovakav projekat i proizvod će sigurno pomoći u rešavanju nekih izazova u industriji 4.0. Koji su ciljani rezultati i uticaj koji zaista želite da ostvarite?
Cilj je da radarski modul postane sveprisutan, uobičajeni proizvod, koji povećava sigurnost rada ljudi, i donosi im nove kvalitete u radu. Danas se radarski senzori nalaze u otvorenoj utakmici sa drugim senzorskim tehnologijama i lepo je biti deo te priče. Radarski senzor je idealan jer u industrijskom okruženju jedini radi u svim uslovima (prašina, dim, visoka vlažnost…). On svakako najbolje štiti prostor oko mašine i odličan je za kontrolu rada uređaja pokretom (bez kontakta).
Sam vrh kompanije NOVELIC čine diplomirani inženjeri elektrotehnike, a verujemo da je i takav ostatak tima. Šta biste izdvojili kao ključne stavke u nastajanju vaše firme, ali i šta je to što vas je održalo ovako dugo na tržištu?
Održala nas je fleksibilnost, brzo učenje kako najbolje razviti nove klijente. Mi nismo ostali samo na razvoju radarskog čipa, naš tim od preko 100 zaposlenih pokriva sada sve oblasti elektronike. Zato nalazimo stalno nove klijente kojima možemo da ponudimo čitav opseg znanja.
Pratimo trendove na svetskom tržištu, naši inženjeri su veoma talentovani i brzo savladaju novi alat za razvoj i ostajemo konkurentni. Ponudićemo početkom 2021. na globalnom tržištu senzor za kontrolu osvetljenja zahvaljujući detekciji pokreta ljudi. Dakle, više se neće dešavati da se svetlo ugasi u hodniku ukoliko mirujete, radar detektuje čoveka gotovo nepogrešivo.
I za kraj, kako baš to vaše iskustvo i poslovanje mogu i treba da budu primer novim mladim, kompanijama u nastajanju? Šta biste to vi rekli mladim, inovativnih i kreativnim ljudima koji su spremni da se uspuste u neke nove, preduzetničke vode?
Prvi savet je da ne zaborave na razvoj prodaje i marketinga paralelno sa razvojem inovativne tehnologije i zaštitom intelektualne svojine. Bez faze istraživanja potreba tržišta i intenzivnih kontakata sa korisnicima nema uspeha.
Mnoge firme ne odrade dobro promociju i prodaju znanja ili proizvoda i ne uspeju da opstanu. U ljude se mora ulagati, motivisati ih da svojim idejama pomognu razvoju kompanije. To je onda deo šire priče razvoja organizacije uz rast kompanije.