Српски иноватори који вас чувају у вожњи: Кључно је улагати у људе

Категорије: Иновације, ПредузетништвоОбјављено: 13.12.2020.0,4 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

NOVELIC је компанија која до сада има четири патента, чији је CAGR (просечни годишњи пораст промета) за шестогодишњи период (2013-2019) 60%, а језгро тима радило је у Немачкој седам година у тиму у инспиративном окружењу, пре него сто су основали NOVELIC.

 

Они су српска компанија која нуди развој свих компоненти једног сензора, као цело решење. Креативност су показали и кроз рад на најтежим пројектима, када би се клијент јавио и представио изазован проблем који хоће да реши, а они га изненаде са решењем које функционише.

Шта је то што сте преузели и донели у Србију, а шта је оно где вас Србија гура даље, да стварате?

 

Захваљујући сталним контактима са великим именима ауто, машинске и електронске индустрије и учешћу у захтевним пројектима стекли смо значајно искуство. Та пословна комуникација давала нам је увек увид и у потребе тржишта. Тако се и родила идеја да развијемо радарски сензор систем и све остале компоненте радарског модула. Концепте апликација патентно смо заштитили. Паралелно смо развијали активности на иновативним системима аутомобилске индустрије, радећи са најпознатијим светским компанијама. Та идеја окупила нас је и родила NOVELIC.

 

У Србији су најважнији, наравно, људски ресурси: талентовани, образовани људи спремни за освајање нових технологија и за стално усавршавање.

Створили сте палету високотехнолошких сензорских производа током година постојања, а сада послујете из Београда и Ниша са свим крајевима света, од САД, преко Немачке и Скандинавије до Кине и Јапана. Колико заиста и на које све начине утичете на побољшање слике српске креативности у свету?

 

Радарски сензори су последњих година доживели велики напредак, постали су минијатурни и приступачни. Сваки модеран ауто захваљујући радарима може да контролише брзину и кочење, детектује друга возила у „мртвом углу“. Све су то кораци које нове генерације сензора праве не путу потпуно аутономних возила будућности.

 

Наши индустријски сензори детектују и прате људе у свим условима. NOVELIC се равноправно на светској сцени такмичи са великим играчима, јер умемо и даље да направимо бољу антену за радарски модул, развијемо сложен алгоритам, укључимо и „Machine Learning“ у процес функционисања наших производа.

 

Тренутно се интензивно са партнерима из ауто индустрије развија радарски сензор за детекцију живота у кабини возила и заузећу седишта, базиран на радарским сензорима. Радар ће моћи јавити систему која седишта су заузета, да ли је на седишту одрасла особа или беба или неки предмет.

 

Од 2022. године ће сва возила у ЕУ која желе да имају 5 звездица за безбедност морати имати сензор који спречава остављање бебе у возилу док родитељи „скоче“ до трговине јер то може имати фаталне последице. Са друге стране наши радарски сензори користе се као нова генерација паметних сензора за активирање светла у просторији, тако што систем детектује присуство човека, чак и у случају да се човек не помера.

Један од пројеката на којима радите је развој напредних сензора за детекцију људи и аутономно управљање индустријским роботима, а за који сте помоћ у виду гранта добили од Републичког Фонда за иновациону делатност. Колико је важна оваква помоћ државе и сарадња са науке и привреде?

 

Ради се о важној иновацији јер представља улазак радара у област коју су до сада покривале друге сензорске технологије као што је ласер, који је скуп и осетљив на временске прилике и јако светло. Радар може да разликује људе од објеката у неком дефинисаном простору. То ради тако што детектује микровибрације људи, као што је дисање, и сигнализира систему да је у питању човек.

 

Ако се сада та особа налази у делу индустријске производње који је ризичан јер може доћи до повреде, онда је то битна информација која може спасити живот. Такође и роботу омогућава да „разуме“ окружење и прецизно се креће.

 

У будућности ће роботи бити део нашег свакодневног живота, биће јефтини, кретаће се у нашим становима и са нама комуницирати. Иновациони Фонд Републике Србије је препознао значај оваквог развоја, и у процесу ригорозне селекције, у томе нас финасијски подржао користећи средства Републике Србије и Европске Уније. Развој високих технологија доприноси будућем развоју извоза Републике Србије.

Иако имате велики број хардверских и софтверских решења, овакав пројекат и производ ће сигурно помоћи у решавању неких изазова у индустрији 4.0. Који су циљани резултати и утицај који заиста желите да остварите?

 

Циљ је да радарски модул постане свеприсутан, уобичајени производ, који повећава сигурност рада људи, и доноси им нове квалитете у раду. Данас се радарски сензори налазе у отвореној утакмици са другим сензорским технологијама и лепо је бити део те приче. Радарски сензор је идеалан јер у индустријском окружењу једини ради у свим условима (прашина, дим, висока влажност…). Он свакако најбоље штити простор око машине и одличан је за контролу рада уређаја покретом (без контакта).

Сам врх компаније NOVELIC чине дипломирани инжењери електротехнике, а верујемо да је и такав остатак тима. Шта бисте издвојили као кључне ставке у настајању ваше фирме, али и шта је то што вас је одржало овако дуго на тржишту?

 

Одржала нас је флексибилност, брзо учење како најбоље развити нове клијенте. Ми нисмо остали само на развоју радарског чипа, наш тим од преко 100 запослених покрива сада све области електронике. Зато налазимо стално нове клијенте којима можемо да понудимо читав опсег знања.

 

Пратимо трендове на светском тржишту, наши инжењери су веома талентовани и брзо савладају нови алат за развој и остајемо конкурентни. Понудићемо почетком 2021. на глобалном тржишту сензор за контролу осветљења захваљујући детекцији покрета људи. Дакле, више се неће дешавати да се светло угаси у ходнику уколико мирујете, радар детектује човека готово непогрешиво.

И за крај, како баш то ваше искуство и пословање могу и треба да буду пример новим младим, компанијама у настајању? Шта бисте то ви рекли младим, иновативних и креативним људима који су спремни да се успусте у неке нове, предузетничке воде?

 

Први савет је да не забораве на развој продаје и маркетинга паралелно са развојем иновативне технологије и заштитом интелектуалне својине. Без фазе истраживања потреба тржишта и интензивних контаката са корисницима нема успеха.

 

Многе фирме не одраде добро промоцију и продају знања или производа и не успеју да опстану. У људе се мора улагати, мотивисати их да својим идејама помогну развоју компаније. То је онда део шире приче развоја организације уз раст компаније.