Od Vinče do Tesle i Pupina: Ana Ilić o predstavljanju naše zemlje na svetskoj izložbi u Dubaiju
PODELI
„Nastup Srbije na svetskoj izložbi „EXPO 2020 Dubai„, koja se održava od 1. oktobra 2021. do 31. marta 2022, biće zasnovan na tome da pokažemo modernu Srbiju kao zemlju kreativnih i inovativnih ljudi, zato će ceo nastup biti pod brendom „Srbija stvara ideje – inspirisani prošlošću, oblikujemo budućnost“ – kaže, na početku razgovora, za „Novosti„, Ana Ilić, viša savetnica predsednice Vlade Srbije za kreativne industrije i turizam i zamenica generalne komesarke Srbije za „EXPO 2020 Dubai„.
Na ovoj velikoj svetskoj izložbi učestvovaće 192 države i 18 organizacija i kompanija.
Poseban paviljon imaće 80 zemalja, među kojima je i Srbija. Naš paviljon prostire se na 2.000 kvadrata i ima tri nivoa. Prvi će služiti za okupljanja, drugi je posvećen biznisu, dok će poslednji nivo biti izložbeni gde će biti predstavljeni naši turistički, privredni, tehnološki i kulturni potencijali.
„Ono što je za nas važno je što nas je organizator prepoznao kao zemlju-lidera u dve oblasti: kreativne industrije i inovacije„, istakla je Ilićeva i dodala:
„Želimo da pokažemo da je Srbija na neki način prirodni naslednik vinčanske kulture i inovativnosti, stare 7.000 godina. Uz Vinčance, pokazaćemo kako su ljudi sa ovih prostora menjali svet kroz rad Tesle, Pupina, Milankovića, sve do savremene Srbije.“
A šta je ono što nas danas najbolje predstavlja u inostranstvu u domenu kreativnih industrija?
„Pokušavamo da jednako promovišemo sve vidove kreativnih industrija i umetnosti, od grafičkog dizajna, gejminga, dizajna softvera, preko slikarstva i vizuelnih umetnosti, do performativnih, scenskih, filma i muzike. Kreativni ambasadori platforme „Srbija stvara“ biće deo izložbe, neki će biti učesnici programa u Dubaiju, organizovaćemo njihove nastupe, koncerte, razgovore, panel diskusije, podkaste… Ali, nećemo zaboraviti nauku, iako na prvi pogled nije deo kreativnih industrija i te kako utiče na njih. Smatramo da su naučnici, po pažnji koju dobija njihov rad, često nezasluženo iza umetnika, a njihov doprinos je ogroman,“ objašnjava Ilićeva.
Istraživanje, koje su radili u saradnji sa Ekonomskim fakultetom, pokazalo je da su, čak i u uslovima epidemije, kreativne industrije pokazale naročitu izdrživljost. Poslednjih šest, sedam godina one su, po rečima naše sagovornice, u stalnom rastu, a njihov izvoz porastao je za 50 odsto.
Umetnici su tokom epidemije i vanrednog stanja, pokazali svu svoju kreativnost. Mnoge naše institucije kulture su iznenadile svojim digitalnim sadržajima. Država je zato, dodaje Ana Ilić, čim su se stvorili minimalni uslovi, uvođenjem specifičnih mera, dozvolila nastavak rada u institucijama kulture. Srbija je među prvima u Evropi, pa i u svetu omogućila rad filmskim produkcijama, što nam je pomoglo da „zgrabimo veći deo kolača“ na ovom izuzetno konkurentnom tržištu.
„Gotovo momentalno, strane produkcije, koje nigde drugo nisu mogle da rade, došle su u Srbiju, jer su znale da će imati podršku države, stalno testiranje, epidemiološke mere koje se poštuju. A posebno kad je krenula vakcinacija, sa kojom smo prednjačili na svetskom nivou, skrenuli smo pažnju na našu zemlju. Vlada ogromno interesovanje među filmskim ekipama iz sveta, neke od njih su već u Srbiji, reč je o najvećim produkcijama koje smo imali do sada, ali njihova imena moramo da čuvamo u tajnosti„, ističe Ilić.
Osim same industrije, cela infrastruktura države se promenila i unapredila, zato strane produkcije ostaju duže i menjaju više lokacija, odnosno, troše više novca.
„Što je još važnije, danas jedna strana produkcija, poput serije Outpost, u Srbiji producira sve, od početka do kraja. Ovde snimaju, montiraju, rade postprodukciju, muziku, sve sa našim ljudima. Osim toga, program podsticaja je izuzetno dobro zaživeo i evo već pet godina besprekorno funkcioniše, što je najbolja referenca za strane produkcije„, zaključuje Ilićeva.
KREATIVNA AMBASADA
NACIONALNA platforma „Srbija stvara„, po rečima Ane Ilić, „ima bogat život„.
„Tim platfore radi na brojnim projektima, među kojima su izgradnja multifunkcionalnog kreativnog haba „Ložionica„, kreativne ambasade u Londonu, rebrendiranje turističke ponude Srbije. Sa našim kreativnim ambasadorima imali smo odlične incijative, podržali smo brojne srpske umetnike u njihovom predstavljanju u svetu, ali i u zemlji.
Naši ambasadori promovisali su i neke druge stvari koje su važne za naše društvo, poput vakcinacije„, zaključila je Ana Ilić.