Kontinuirani rast kreativnih industrija u Srbiji

Kategorije: InovacijeObjavljeno: 10.02.2023.0,8 min za čitanje
Autor: stbeli
PODELI

Sektor kreativnih industrija je u analiziranom periodu ostvario udeo od od 5,8 do 6,3 odsto u BDP-u Srbije, dok je u periodu od 2016. do 2023. godine broj zaposlenih u sektoru porastao za 37 odsto, a ukupan izvoz za čak 81 odsto i što je u 2021 činilo 2,5 odsto ukupnog izvoza Srbije, navodi se u najnovijem izveštaju „Analiza ekonomskih efekata sektora kreativnih industrija na ekonomiju Srbije“ koju je sproveo Ekonomski fakultet u Beogradu.

Prema podacima pomenutog izveštaja, a imajući u vidu udeo u bruto društvenom proizvodu, sektor ekonomija zasnovanih na znanju na nivou je udela sektora finansijskih delatnosti i na istom nivou kao udeo sektora građevinarstva. Odlični rezultati posebno su vidljivi u izvozu proizvoda kreativnih industrija, pa u odnosu na 2016. godinu rast iznosi 81 odsto, dok u odnosu na 2019. godinu nominalni rast ukupnog izvoza sektora iznosi čak 14 odsto i predstavlja veliki uspeh s obzirom da se radi o periodu pandemije. Učešće kreativne industrije u ukupnom izvozu Srbije u 2021. godini iznosilo je 2,5 odsto ili preko 648 miliona dolara.

„Kreativne industrije, koje u prvi plan stavljaju intelektualni kapital Srbije, pokazale su fleksibilnost i otpornost ka kriznim situacijama na globalnom i lokalnom tržištu, a kontinuirane stope rasta glavnih ekonomskih pokazatelja ističu njihovu veliku važnost za ekonomiju Srbije. Pored toga, kreativne industrije dodaju vrednosti na tradicionalne grane privrede, utiču na celokupnu transformaciju i same privrede, ali i društva u celini“– ističe dr Igor Kovačević, docent na Ekonomskom Fakultetu Univerziteta u Beogradu koji se nalazi na čelu tima za izradu analize.

Istovremeno, kreativne industrije u Srbiji generišu sve veći broj radnih mesta – 41.000 više zaposlenih nego pre 2016 godine, i 19,000 zaposlenih više nego 2019 godine, te sada obuhvata 155.138 radnih mesta, što je 7% ukupnog broja zaposlenih u Srbiji,- među kojima su čak 49 odsto žene, 45 odsto visokobrazovani, a 60 odsto mladi uzrasta od 25 do 45 godina.

“Na uspešan i ubrzan razvoj sektora kreativnih industrija u Srbiji najbolje ukazuje porast broja registrovanih privrednih subjekata koje se bave nekom od 50 delatnosti iz sektora kreativnih industrija, inovacija i ekonomija zasnovanih na znanju – u 2021. godini ukupan broj privrednih subjekata bio je 55.755, što je povećanje od 11 odsto u odnosu na 2019. godinu. Ovaj broj predstavlja 13-15 odsto ukupnog broja preduzetnika i privrednih društava u Srbiji, odnosno podrazumeva da je svaki u proseku sedmi preduzetnik, odnosno šesto privredno društvo upravo u domenu kreativne industrije“, ističe Kovačević.

Delatnosti sa najvećim brojem novoosnovanih privrednih društava i preduzetnika su računsko programiranje (1.762 privrednih društava i 1.818 preduzetnika), inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje (464 privrednih društava i 1.466 preduzetnika), konsultantske delatnosti u informacionim tehnologijama (424 privrednih društava) i specijalizovane dizajnerske delatnosti (1.081 preduzetnika), zatim proizvodnja kinematografskih dela i TV programa (707 preduzetnika).

Upravo zbog ohrabrujućih ekonomskih pokazatelja koje predstavljaju ogroman potencijal za Srbiju, Vlada Republike Srbije nastaviće sa pružanjem sistemke podrške kreativnom sektoru, poručila je Ana Ilić viša savetnica predsednice Vlade Republike Srbije za kreativne industrije i turizam koja predvodi tim nacionalne platforme Srbija stvara.

“Pružanje sistemske podrške i promovisanje naše zemlje kroz ostvarene rezultate u kreativnim industrijama, inovacijama i uopšte ekonomijama zasnovanim na znanju i talentu su među primarnim ciljevima Vlade Republike Srbije. Do sada smo uspešnim projektima kao što je predstavljanje Srbije na Svetskoj izložbi Dubai Expo 2020 postigli to da je naša zemlja međunarodno prepoznata kao lider u kreativnim industrijama. Tu su i brojni kapitalni projekti koji za cilj imaju razvoj potencijala u Srbiji, poput rekonstrukcije arheološkog nalazišta Vinča Belo Brdo u vrhunski naučno-istraživački i turistički centar, izgradnja novih zgrada fakulteta za likovnu, primenjenu i muzičku umetnost… Svakako naš najveći projekat je renoviranje nekadašnje zgrade Ložionice u Beogradu i njene adaptacije u prvi multifunkcionalni centar kreativnih industrija u Srbiji i regionu čije otvaranje se očekuje na proleće 2025. godine. Ložionica će biti kruna naših napora u oblasti inovacija i mesto susreta pojedinaca i organizacija kreativnih industrija i omogućiti im da se jos više umrežavaju i razvijaju”, ističe Ana Ilić, viša savetnica predsednice Vlade Srbije za kreativne industrije i turizam koja predvodi tim nacionalne platforme Srbija stvara.

Kompletan izveštaj možete naći ovde: LINK


Nacionalna platforma „Srbija stvara/ Serbia creates“ je krovno, međuresorno telo zaduženo za međunarodnu promociju Srbije kroz izvozni potencijal iz oblasti kreativnih industrija, inovacija i ekonomije zasnovane na znanju. Srbija stvara deluje kao nacionalni brend moderne Srbije koji afirmiše savremene vrednosti – kreativnost, inovativnost, znanje i talenat.

Platforma je deo šire inicijative predsednice Vlade Republike Srbije Ane Brnabić, koja je prepoznala značaj i potencijal ekonomija zasnovanih na znanju, kako u kontekstu njihovog velikog doprinosa ekonomskom i društvenom razvoju Srbije, tako i u kontekstu jačanja ugleda i imidža Srbije u svetu.