Креативне индустрије Брнабић: Србија конкурентна на светској мапи

Категорије: Иновације, Музика, ФилмОбјављено: 05.03.2020.0,1 мин за читање
Аутор: Serbia Creates
ПОДЕЛИ

Сектор креативних индустрија у Србији има удео од чак пет одсто у бруто домаћем производу (БДП) и то уз евидентан тренд раста, што је готово на нивоу удела сектора туризма (шест одсто), пољопривреде (шест одсто) и грађевинарства (четири одсто), показује извештај Економског факултета у Београду о ефектима креативних индустрија на домаћу економију.

 

Раст броја фирми од чак 25 одсто (са 56.000 на 70.700 регистрованих субјеката од 2016. до 2018. године) које се баве неком од 80 делатности засновних на таленту, идејама, знању и креативности и 120 хиљада радних места, показатељ су развоја и значаја овог сектора, наводи се у закључку извештаја.

 

О доприносу сектора креативних индустрија националним резултатима можда најбоље говори податак о укупном извозу овог сектора који се само у последње две године увећао за чак 46,7 одсто, док се, поређења ради, укупни извоз Србије повећао за 30 одсто. Само у протекле три године у овом сектору остварене су изузетно важне инвестиције у Србији вредности више од 400 милиона евра, и то уз улагања у истраживање и развој, образовање, стварање нових вредности и нове интелектуалне своје у Србији.

 

„Анализа показује да је највећи број предузећа у овом периоду основан у делатности рачунарског програмирања, индустрије развоја видео игара и производње аудиовизуеленог садржаја“, наводи се у извештају „Анализа економских ефеката сектора креативних индустрија на економију Србије“.

 

Премијерка Ана Брнабић истиче да су ови више него позитивни резултати најбољи доказ да је Влада била у праву када је на почетку мандата дигитализацију и развој креативних индустрија одредила као стратешки циљ и оствариву визију.

 

„Не причамо више о визији или о идеји нечега. Ови подаци показују да смо на пољу креативних индустрија већ постигли конкретан раст и резултате, које желимо и у свим другим гранама привреде – од повећања броја запослених и то пре свега високо образованих људи, повећања зарада, до стварања здравог пословног окружења и умрежавања. То не утиче само на развој привреде већ и на стопирање негативног тренда „одлива мозгова“, али истовремено делује и као програм за привлачење страних талената због чега ће Србија постати глобално препознати центар изврсности у појединим делатностима и нишама. Развој креативних индустрија, уз енергетску трансформацију и зелене индустрије, неопходан су корак у трансформацији друштва и убрзавању привреде, јер ко није успео да ухвати залет у трећој индустријској револуцији, има прилику то да исправи у четвртој дигиталној“, истиче Брнабић.

 

Премијерка истиче и да је врло важно истаћи да развојем и успесима у сектору креативних индустрија Србија најбоље промовише оно најбоље што поседује – креативност, таленат и знање.

 

„Поврх свега, развојем и промоцијом креативних индустрија у Србији али и иностранству, наших талената, научника, иноватора директно и на најбољи могући начин мењамо имиџ Србије у свету. Тај вид културне дипломатије је за нас ужасно важан. Управо то је био разлог оснивања националне платформе „Србија ствара“. Сада се коначно позиционирамо и представљамо у најбољем могућем светлу. Имајући у виду достигнућа наших стваралаца, њиховог знања и иновација које они износе на глобалну сцену и тржиште ми више не мењамо само Србију, мењамо свет“, поручује Брнабић.

 

Доцент Економског факултета у Београду Игор Ковачевић објашњава да су креативне индустрије веома важне јер у први план стављају знање и информације, као најбитније ресурсе на којима савремене економије и тако доприносе трансформацији друштва базираног на знању.

 

„У том контексту, креативне индустрије, поред креирања нових области, додају вредност традиционалним привредним делатностима и унапређују производну ефикасност, подижу квалитет производа који је сада више прилагођен захтевима савремених потрошача и коначно чине производе и услуге глобално доступним. Директан допринос креативних индустрија у Србији бележимо кроз економске утицаје на раст БДП Србије, али и раст запослености и извоза. Такође, поменута интегративна и развојна димензија на макро и микро нивоу остварују утицај на целокупну привреду. Значајне стране инвестиције водећих глобалних компанија у Србији показале су да је наш продукт креативних индустрија већ препознат у свету и међу водећима. Дакле, наше знање и креативност ће остати и развијати се у Србији, и то не само у Београду, него и у Нишу, Ужицу, Суботици, Крагујевцу, одакле већ данас наше идеје и решења иду у свет, каже Ковачевић.

 

Извор: Танјуг