Literatura za preduzetnike: Za veću produktivnost i bolji menadžment vremena

Kategorije: PreduzetništvoObjavljeno: 21.03.2020.Tags: , , , 1.4 min za čitanje
PODELI

Manjak koncentracije, fokusiranosti i produktivnosti problemi su današnjeg doba i to više nego ikada. Prepreke na kojima svi treba da radimo da ih prebrodimo i pobošljamo produktivnost, ali i ukupan kvalitet života.

 

To je posebno važno preduzetnicima koji uvek teže da pobede u trci sa stresom i vremenom. Na sve to, kao da već nije dovoljno sresno, suočavamo se i sa situacijom u kojoj je većina ljudi svoje kancelarije zamenila improvizovanim radnim prostorima u svojim dnevnim sobama. Zato nam je više nego ikada potreban fokus i dobra organizacija.

 

Kako da distrakcije ne budu naša prepreka na putu ka uspehu? Evo liste motivacionih knjiga i vodiča koji će vam dati praktične savete kako da najbolje organizujete svakodnevnicu.

 

Pa makar i radili iz svoje dnevne sobe.

 

1. „Sedam navika visoko efikasnih ljudi: Lekcije za ličnu promenu“, Stephen R. Covey

 

„The 7 habits of Highly Effective People: Powerful Lesson in Personal Change“

 

Knjiga je prvi put izdata 1989. godine i smatra se jedinim od najboljih štiva ukoliko želite da usavršite svoju profesionalnu i ličnu produktivnost. Fokus je na razvijanju novih navika i eliminisanju loših. Pre svega, definisanje ciljeva i prioriteta. Kavej, kako bi nam pomogao da što lakše definišemo šta nam je važno, koristi analogiju stavljanja kamenčića, šljunka i peska u teglu. Ako na početku budemo stavljali sitnice, poput šljunka ili peska, kamenčići se neće uklopiti. Međutim, ako počnete sa velikim kamenjem, onda ćete imati dovoljno prostora da stavite i sitne predmete u teglu, preporučuje specijalizovani portal Entrepreneur.

 

,,Ključ je da prioritet ne bude ono što vam je na rasporedu, nego da rasporedite svoje prioritete.“

 

2. „Kako prestati sa odugovlačenjem: Jednostavan vodič za savladavanje teških zadataka i prekidanje navika odlaganja“,  S. J. Scott

 

„How To Stop Procastinating: A Simple Gide to Mastering Difficult Task and Breaking the Procastination Habit“

 

Ukoliko ste jedna od onih osoba koja se bori sa odlaganjem obaveza, onda je ovo knjiga za vas, prepručuje Entrepreneur. Kako krenuti u akciju? Skot u knjizi deli svoja iskustva o tome kako je prevazišao ovu barijeru i istovremeno nam daje razloga zbog kojih to i mi treba da uradimo.

 

,,Ako si neko ko odlaže svoje vreme, znaj da ova loša navika ograničava tvoj put ka uspehu. Ako ne rešiš ovaj problem, mala je verovatnoća da ćeš ostvariti svoje ciljeve.“

 

3. „Pojedi tu žabu: 21 način da zaustavite odlaganje obaveza i da postignete više poslova za manje vremena“, Brian Tracy

 

„Eat the frog! 21 Great Ways to stop Procastinating and Get More Done in Less Time“

 

Još uvek odlažete obaveze? Skupite hrabrost i pojedite tu žabu. Inspirisan citatom Marka Tvena: ,,Prvo ujutro pojedite živu žabu. Ništa gore vam se neće desiti ostatak dana“, autor Brajan Trejsi detaljno objašnjava zašto i na koji način bi trebalo da se prvo pozabavite najizazovnijim zadatkom. U knjizi su predočene i tehnike za uspešno upravljanje vremenom, postavljanje ciljeva, pravljenja organizacije i plana, vežbanje ,,Zakona tri“ i primene pravila 80/20.

 

,,Kontrolu nad svojim vremenom i životom možete imati tek kada promenite način na koji mislite, radite i svakodnevno se nosite s odgovornošću. Kontrolu imate tek onda kada počnete više vremena da trošite na one aktivnosti koje zaista mogu da vam poprave život.“

 

4. „Radna nedelja od 4 sata: Pobegni od 9 do 5, živi bilo gde i pridruži se novom bogatstvu“, Timothy Ferriss

 

„The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere and Join the New Rich“

 

Autor je pripremio detaljan vodič o tome kako organizovati svoj posao i mesečno zarađivati dovoljno novca radeći samo četiri sata nedeljno. Korak po korak. Ako vam ovo zvuči “previše dobro da bi bilo istinito”, treba imati na umu da je Faris uključio više od 50 praktičnih saveta i studija slučaja o tome kako možete “više živeti, a manje raditi”…

 

,,Biti u stanju da napustiš stvari koje ne rade, je presudno za pobedu.”

 

5. “Organizuj danas svoje sutra: 8 načina da obnovite svoj um za bolji život i rad na poslu”, dr Jason Selk i Tom Bartow

 

„Organize Tomorrow Today: 8 Ways to Retrain Your Mind to optimize Performance at Work and in Life“

 

Knjigu su napisali doktor Džejson Selk, direktor za mentalni trening u Sv. Luis Kardinals i poslovni trener Tom Bartov. Knjiga prikazuje osam najefikasnijih načina za optimizaciju vaše lične organizacije. Kao rezultat, vaš fokus biće usmeren na ciljeve, maksimiziranje vašeg vremena i prekidanje sa lošim navikama.

 

“Veličanstvenost je zasnovana na doslednom činjenju stvari koje drugi ne mogu ili ne žele. Jednostavno rečeno, uspeh nije u sjaju, već u istrajnosti.”

 

6. “Povećanje produktivnosti uz što manje stresa”, David Allen

 

“Getting things Done: The Art of Stress-Free Productivity”

 

Sam naslov knjige već zvuči optimistično. Autor Dejvid Alen proglašen je za jednog od najuticajnijih mislilaca na temu produktivnosti. Tvorac je široko rasprostranjene metode ,,Povećanje produktivnosti uz što manje stresa”. Magazin Tajm je proglasio knjigu najboljom knjigom decenije, kada je ova oblast u pitanju, koja je prodata u više od dva miliona primeraka i prevedena je na čak 30 jezika. Autor objašnjava osnovne pojmove i metode za što bolju organizaciju i planiranje vremena.

 

“Za obavljanje stvari potrebne su dve osnovne komponente: 1. Definisanje cilja, 2. Akcioni plan”

 

7. “Dubinski rad: Pravila za fokusiran uspeh”, Cal Newport

 

“Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World”

 

Šta je zapravo ,,dubinski rad”? Autor i profesor Kal Njuport definiše ga kao ,,profesionalne aktivnosti izvedene sa koncentracijom bez ometanja koje guraju vaše kognitivne sposobnosti do krajnjih granica”. Ovakvi napori poboljšavaju vaše veštine i teško ih je kopirati. Jedini problem je što je sve to lakše reći, nego sprovesti u delo. Ali, dobra vest je da autor donosi tehnike koje će transformisati vaš um i navike, kako biste mogli koncentrisano da se bavite svojim poslovima.

 

,,Da biste proizvodili na najvišem nivou, morate da radite duži vremenski period sa punom koncentracijom na jedan zadatak, bez ometanja.”

 

8. “Isplanirajte vreme: Kako se usresrediti na ono što je bitno svakoga dana?”, Jake Zeratsky i John Knapp

 

“Make Time: How to focus on What Matters Every Day”

 

Iako je knjiga objavljena pre nepune dve godine, već se smatra klasikom. Originalni i prijateljski pristup pokupio je velike simpatije publike. Konkretan primer: Izaberite jedan prioritet dnevno, tako da sva vaša energiju i vreme budu usresređeni na taj određeni zadatak.

 

“Veruj u svoje odabire. Vredi napraviti prioritete”

 

9. “168 sati: Imate više vremena nego što mislite”, Laura Vanderkam

 

“168 Hours: You Have More Time Than You Think” 

 

Da li ste znali da nedeljno na raspolaganju imate 168 sati? Kako to da su neki ljudi u stanju da iskoriste svaki minut tog vremena? Autorka crpi priče iz stvarnih života uspešnih i zadovoljnih ljudi i otkriva nam kako oni pronalaze kreativne načine da nađu vremena za važne stvari.

 

,,Većina ljudi koji tvrde da su prezaposleni, rade zapravo manje nego što misle da rade, a mnogi od načina na koji rade su neefikasni. Ako se nešto naziva ,,poslom”, to ga ne čini automatski važnim ili neophodnim”.

 

10. “Manifest kontrolne lista: Kako ispraviti stvari?”, Atul Gavande

 

“The Checklist Manifesto: How To Get Things Right”

 

Oslanjajući se na svoja prethodna iskustva hirurga, autor objašnjava da smo skloni neuspehu upravo zahvaljujući količini znanja koja nas okružuju. Kroz razne priče, Gavande nam opisuje šta su to tačno kontrolni spiskovi i kako vam mogu pomoći u postizanju rezultata.

 

“Napadaju nas jednostavnim problemima. Kontrolne liste mogu pružiti zaštitu.”

 

11. “Napredak: Vaš vodič za sprovođenje bilo koje ideje u akciju”, Matt Kane, Steve Garguilo i Sergiy Skoryk

 

“Surge: Your Guide to Put Any Idea into Action”

 

Toliko ideja. Toliko strasti. Rezultata nigde. Da li treba čekati to “savršeno” vreme i idealnu priliku za delovanje. U realnosti ne postoji uvek pravi trenutak. Napredak će vam pružiti strategija za konačno oživljavanje vaših ideja.

 

“Ako želite nešto drugačije, vreme je da učinite nešto drugačije. Vreme je za akciju.”

 

12. “Moć navike: Zašto radimo ono što radimo u životu i poslu?”, Charles Duhigg

 

“Why We Do What We Do in Life and Business”

 

Pisac koristi fascinantne priče i otkrića, kako bi objasnio na koji način navike funkcionišu, kako da promenimo ustaljene obrasce i kako uspostaviti nove navike. Usredsređivanjem na dobre navike, već smo bolje “opremljeni” za postizanje cilja, nego što mislimo.

 

,,Zlatno pravilo promene navike: Ne možete ugasiti lošu naviku, već je možete promeniti.”

 

13. “Vremenski ratnik: Kako pobediti odugovlačenje, preteranu posvećenost, kršenje obećanja”, Steve Chandler

 

“Time Warrior: How to Defeat Procastination, People-pleasing, Self-doubt, Over-commitment, Broken Promises and Chaos”

 

Vremenski ratnik je knjiga koja nas uči da postanemo ,,nelinearni”. Kada to postignete, počećete da upravljate svojim prioritetima i prestaćete da dozvoljavate ljudima da vam šire strah i negativnu energiju. Rezultat? Motivacija.

 

“Akcija je odgovor.”

 

14. “Esencijalizam: disciplinovana potraga za manje”, Greg McKeown

 

“Essentialism: The disciplined Pursuit od Less”

 

Rekao bih da je ključ produktivnosti mogućnost razlikovanja onoga što je suštinsko važno, od onoga što jednostavno nije. Određivanje prioriteta i isceljenje strahova. Kako fokus usmerti samo na ono što je najvažnije?

 

“Esencijalizam nije u tome kako postići što više stvari: radi se o tome kako da postignemo prave stvari.“

 

15. “15 tajni koje uspešni ljudi znaju o upravljanju vremenom”, Kevin Kruse

 

„15 Secrets Sucessful People Know About Time Management“

 

Autor Kevin pitao je 200 različitih veoma uspešnih preduzetnika, olimpijskih sportista, odličnih studenata prava: Šta je tajna tvog uspeha? Zaključak: svi zajedno dele jednu od 15 tajni.

 

Navodimo samo neke:
1. Fokusirati se na minute, ne na sate
2. Raditi jednu po jednu stvar
3. Ne koristiti spiskove obaveza
4. Korišćenje beležnice
5. Pravilo 80/20

 

“Uspešni ljudi ne razmišljaju o vremenu. Umesto toga, oni razmšljaju o vrednostima, prioritetima i navikama.”